Förbättra KS och KF årsrapport, KF 29/3

Sagt av David Aronsson (Vänsterpartiet Strängnäs) på (det av allmänpolitisk debatt förkortade) kommunfullmäktige den 29 mars 2010.

KF 8: Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktiges årsrapport för 2009

Jag ser det som en brist att man väljer att utelämna korttidssjukskrivningarna i rapporten. Det skulle ha stått i avsnittet Hälsotal.

Den korta sjukfrånvaron har gradvis ökat från 2,5 till 3% mellan 2004 och 2008.
2008 till 2009 stabiliserades nivån. Det behöver inte vara ett bra tecken… om det betyder att sjuknärvaron ökar i dessa kris och nedskärningstider.

Det är per definition ett relativt fåtal personer som påverkar den långa sjukfrånvaron, det är då inget bra mått på de anställdas hälsa. Speciellt inte om den långa sjukfrånvaron har, i brist på bättre ord, ”förklarliga” orsaker, t.ex. hög ålder i kombination med långvarig anställning inom omsorgen.

Den korta sjukfrånvaron är bättre som mått de anställdas hälsa och välbefinnande än den långa frånvaron. Det därmed viktigt att den korta sjukfrånvaron inte fortsätter att öka.

Det är ju också allmänt accepterat att sjuknärvaron ökade kraftigt i samband med karensen som kom för några år sedan och att den fortsatt öka. Undersökningar från de senaste åren visar att sjuknärvaro är en viktig faktor för framtida sjukskrivningar.

Jag anser att tabellen på sid 9 borde kompletteras med den korta sjukfrånvaron, för de olika grupperna. Det går ju att räkna ut för läsaren, men det ska inte behövas för en så viktig parameter.

Sen tycker jag att enkäten till de anställda ska inkludera frågor om sjuknärvaro och att resultaten redovisas i nästa årsrapport.

Sen bara två korta kommentarer till…
Den första…
Det är fascinerande och smått skrämmande att anledningen till Måltidservice positiva resultat och låga potionskostnad beror på att man inte klarar att rekrytera personal med rätt utbildningsnivå. Vad har Måltidsservice och Kommunstyrelsen gjort angående detta problem? Vad har det för konsekvenser för verksamheten?

Den andra kommentaren är mer av ett exempel på ett problem….
Jag vet ju att Campusprojektet är vårt statusprojekt och att det kostat väldigt mycket pengar… men att satsa 2 miljoner på ett teknikcollage…
Vi har ju förstås tänkt oss ett teknik college, så jag föreslår att man rättar stavfel. Det är ju trots allt Campus det gäller….

Tilläggs/ändringsyrkande:
Jag  biträder i första hand Dag Bremberg [Mariefredspartiet] yrkande på återremiss…

I andra hand yrkar jag följande tilläggsyrkanden…

6.kommunstyrelsen ges direktiv att i årsrapport för 2010 ska inkluderas redovisning av korttidssjukskrivningarna och sjuknärvaron.

7.Kommunstyrelsen till fullmäktige snarast redovisar vidtagna åtgärder gällande rekryteringsproblem inom Måltidsservice.

Tidningen har en liten artikel från mötet