Politiska dokument

Flerårsplan 2022-2024 – Ekonomisk plan med budgetramar

Startsidan för vårt förslag till flerårsplan 2022-2024 når du när du klickar här

Vår ekonomiska plan syftar självklart till att nå den politik vi beskriver i flerårsplanen. Det betyder att mer resurser behöver tillföras budgeten. Det går inte att öka resurserna i de två stora nämnderna och till miljöarbetet med hjälp av nedskärningar i andra verksamheter, det finns inte förutsättningar.

Vi har ett antal konkreta satsningar och prioriteringar i den ekonomiska planen, se nedan. De största förändringarna är en lönesatsning på omsorgen och en fortsatt förflyttning av skolpengen mot behovsstyrd fördelning.

Horisontella medel
En del av budgeten budgeteras utanför nämndernas och kommunstyrelsens verksamheter. Det gäller olika typer av buffertreserver för att inte få en budget utan nödvändig stabilitet  ifall externa faktorer påverkar resultatet.

Även delar av arbetet för barn och unga, samt arbetsmiljöinsatser och klimatarbete sker bäst på en övergripande nivå där den nämnd som behöver resurser för en viss åtgärd eller samarbete kan få det. Mellan 2,7 % och 2,3 % av budgeten under de tre åren läggs på en övergripande nivå.

Resultat
Vårt förslag medför ett överskott på minst 1,4 %. Under kommande konjunktursvängning räknar vi med att återställa överskottet till långsiktigt hållbar nivå genom en period med kompenserande högre överskott. Överskottet ska variera över tid för att kunna göra nödvändiga åtgärder och ändå ha en välfungerande ekonomi. Om budgeterade buffertmedel inte alls behöver användas så uppgår överskottet till 3,2 % över planperioden.

Skattesats
Skatteintäkterna baseras på en oförändrad skattesats om 21:67 kr år 2022, en ökning till 21,97 år 2023 och till 22,37 år 2024.

Nämnd, tkr Budget 2022 Plan

Plan