Politiska dokument

Flerårsplan 2022-2024 – Politiska prioriteringar och nämndernas uppdrag

Du hittar startsidan för vårt förslag på Flerårsplan 2022-2024 genom att klicka här

Kommungemensamma uppdrag – horisontella resurser

Utökat stöd för bättre arbetsmiljö och ökad frisknärvaro

HR-avdelningen har gjort ett bra arbete med att stötta enheterna i hur sjukfrånvaro ska hanteras. Att arbetsgivaren är aktiv redan från ett tidigt skede i en sjukfrånvaro och snabbt kan göra anpassningar och insatser förkortar sjukfrånvaron, vilket är en fördel för alla. Stor vikt ska läggas vid att hitta anpassningar av arbetet som gör att de anställda som kan jobba deltid eller arbetsträna ska kunna få möjlighet till det så tidigt som möjligt.

Kompetensutveckling och stöttning till cheferna för att skapa en bra arbetsmiljö på sina enheter ska fortsätta.

Tidiga insatser för barn och unga

Det samarbete som sker övergripande inom förvaltningen samt mellan nämnderna och kommunstyrelsen kring barn och ungdomars behov ser vi som en framgångsfaktor. Det övergripande arbetet ska fortsätta även efter planperioden.

Vi vill se ytterligare nämndövergripande arbete för att gemensamt lösa problem och underlätta för barn och ungdomar. Där ser vi särskilt ett hemasittarteam enligt Nytorpsmodellen, Team Ungdoms verksamhet samt fritidsgårdarnas funktion som mötesplatser för barn och ungdomar som viktiga punkter. 

Övergripande arbete Agenda 2030 – konkret klimatarbete

Mycket av arbetet med hållbarhetsarbete enligt Agenda 2030 sker som en naturlig del av nämndernas verksamhet och är därmed en del av deras budget. 

Konkreta åtgärder behöver identifieras och sen projekt genomföras för att göra verklighet av de åtgärder som är stora och kanske berör fler enheter. Resurser för att frigöra personal för projekt lägger vi som horisontella resurser.

Konsumentrådgivning inom energieffektivitet och resursförbrukning ska fortsätta att utvecklas. Information om de åtgärder kommunen vidtar för att stötta en omställning ska aktivt spridas till kommuninvånarna.

Ekonomiska förutsättningar -Horisontella resurser

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan

2023

Plan

2024

Horisontella medel 65 59 60
varav
Åtgärder för bättre arbetsmiljö 3,5 3,5 3,5
Tidiga insatser barn och unga 10,0 10,0 10,0
Agenda 2030 – konkret klimatarbete 4,0 4,0 4,0
Buffert och reservmedel 42 42 43

Nämndernas uppdrag och budget

Nämnderna ska fortsätta sina grundläggande uppdrag och tillskott sker för att lyfta omsorgen, miljöarbetet, kulturen och medborgardialog samt skolornas arbete med barn som behöver extra stöd.

0,9 % nedskärning endast på kommunstyrelsen

I den långsiktiga ekonomiska plan som beslutats av fullmäktige så ingår en årligt återkommande sänkning av nämndernas kostnader med 0,9 % innan fördelning av resurser sker enligt budgetmodellen. 

Vi ser inte några förutsättning för att genomföra den nedskärningen i någon nämnd under planperioden och den är i vårt förslag endast inkluderad för kommunstyrelsen.

Kommunfullmäktige och Valnämnden

Fullmäktige
Medborgarna ska i större grad uppmanas att aktivt delta och engagera sig i de ärenden som kommer upp i fullmäktige, genom de politiska partierna men även genom medborgarförslag och frågor. 

Rollen som det högsta politiska organet i kommunen medför att kraven på fullmäktige är höga. Vi förväntar oss en öppenhet mot invånarna både i kommunikation inför större beslut samt när beslut fattas gällande medborgarförslag. Det är viktigt att fullmäktige balanserar intresset av kort handläggningstid och snabba beslut med invånarnas möjligheter att i god tid reagera till de valda ledamöter som företräder dem.

Välutvecklade beslutsunderlag utifrån Agenda 2030 ska vara standard och beslutsärenden som når fullmäktige ska alltid innehålla en minst en övergripande beskrivning av barn-, miljö/klimat- samt ekonomisk konsekvens. Förväntad påverkan på jämställdhet och jämlikhet ska vara tydligt i alla beslut. Konsekvensen ska alltid beskrivas både utifrån avslag och bifall.

Valnämnden
Då 2022 är ett valår får valnämnden genomföra det som är dess funktion, att ordna med val. Resurser förväntas fortsätta läggas fram till valdagen för att få ett så högt valdeltagande som möjligt för att legitimera fullmäktige som en tydlig spegling av invånarnas  syn på hur kommunen ska styras.

Valnämnden ska vara aktiv på sociala medier liksom i lokaltidningarna för att återkommande bidra till det gemensamma intresset att valdeltagandet blir högt.

Ekonomiska förutsättningar – Kommunfullmäktige

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Kommunfullmäktige 9,0 8,1 8,3

Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen är kommunens ledande politiska förvaltningsorgan. Den har ansvar för hela kommunens utveckling och ekonomiska ställning.

Förstärkt uppsiktsplikt

Kommunstyrelsen leder och samordnar förvaltningen av kommunens verksamheter och har uppsikt över övriga nämnders verksamhet samt de kommunalt ägda bolagen och de gemensamma nämnder och kommunalförbund kommunen är medlemmar i.

Kommunstyrelsens granskning ska under perioden lyftas och vara skarpare gällande nämndernas uppfyllande av sina uppdrag. Vi vill se en kommunstyrelse som vågar ifrågasätta när nämnderna inte uppfyller de mål som fullmäktige fastställt och inte arbetar efter beslutade styrdokument och planer.

Fokus ska vara på att stötta och kontrollera nämnderna arbete med att uppfylla de särskilda uppdrag som ges via de övergripande styrdokumenten.

Demokratiskt ansvarstagande

Det är viktigt att ledamöterna i kommunstyrelsen har en god insyn i verksamheten och förståelse för de ärenden som kommer upp för beslut. 

Vi vill se en utökad möjlighet för ledamöterna att få information genom att förlägga kommunstyrelsen till två tillfällen per månad, ett formellt beslusmöte och ett distansmöte för information och meningsutbyte. Distanshanteringen under pandemin har tydligt visat att ärenden kan diskuteras och information ges på distans, något som effektiviserar både för ledamöterna och för de som ska föredra informationen.

Utökad kollektivtrafik

Kollektivtrafiken är det effektivaste sättet att ställa om persontrafiken i hållbar riktning. Vi vill göra det till ett självklart och praktiskt val för invånarna att åka buss, genom att förbättra lokaltrafiken till kommundelarna med nya linjer och med utökad turtäthet. Utökningen ska ske genom anropsstyrd trafik på landsbygden och genom ytterligare bussar som trafikerar stadslinjerna.

Hållplatsernas säkerhet och användbarhet ska ses över. Ett fortsatt fokus på att inkludera Larslunda, Solberga och verksamhetsområdena i Biskopskvarn i ett kollektivtrafiknät. 

Vi vill se en förbättrad busstrafik i en kombination av stadstrafik och landsbygdstrafik mellan i Mariefred och Åkers styckebruk där det aldrig är mer än 200 m till en hållplats med timtrafik och anropsstyrd trafik i alla bostads- och industriområden i och omkring tätorterna.

En mer användbar kollektivtrafik bidrar till att uppnå mål för jämlikhet och social hållbarhet, att alla har råd och möjlighet att ta sig till jobb, skola och aktiviteter. Det gör också att barn och ungdomar i kommundelarna kan utnyttja utbudet av kultur – och idrott i Strängnäs och Mariefred även om föräldrar inte kan skjutsa. 

På sikt ska kollektivtrafiken avgiftsbefrias.

Ekonomiska förutsättningar – Kommunstyrelsen

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Kommunstyrelse 170 173 176
varav
Förstärkt internkontroll 0,5 0,5 0,5
Utökad kollektivtrafik 6,0 6,0 6,0
Demokratiskt ansvarstagande 0,5 0,5 0,5

Barn- och utbildningsnämnden

Barn- och utbildningsnämnden fullgör kommunens uppgifter inom det offentliga skolväsendet.

För att öka rektorernas närvaro som pedagogiska ledare och för att lärare ska kunna arbeta mindre med kringuppgifter så tillförs nämnden resurser för att införa stödtjänster, exempelvis administrativa chefer och socialpedagoger.

Ökad socioekonomisk kompensation

Den socioekonomiska segregationen i Strängnäs är tydlig, speciellt gällande föräldrarnas utbildningsnivå och därmed studievana i hemmet. 

Föräldrarnas utbildningsnivå har visat sig vara den absolut viktigaste socioekonomiska faktorn för hur väl eleverna lyckas i skolan. Orsaken till denna segregation är i huvudsak kösystemet som tidigt låser platser på skolor och i kombination med valfrihetssystemet är en uppenbar väg för friskolor att genom riktad reklam och andra åtgärder i praktiken välja elevernas socioekonomiska bakgrund. Det finns få åtgärder på kommunal nivå för att bryta denna nationellt bestämda förutsättning för friskolesystemet.

Den del av skolpengen som fördelas på socioekonomisk grund ska utökas, till totalt 60 Mkr från dagens 39 Mkr för grundskolan och från 17 Mkr till 25 Mkr förskolan, för att stötta de skolor och förskolor som har en större socioekonomisk utmaning. Detta sker delvis genom ramtillskott.

Stöd till barn med särskilda behov

Situationen för de barn som inte kan få stöd nog genom den vanliga verksamheten behöver förbättras. En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning oavsett om den är diagnoserad eller inte har stor påverkan på en elevs förmåga att delta i undervisningen. Skolornas behöver få mer stöd för att klara sitt uppdrag även för dessa barn.

De barn som inte klarar att vara i skolan och skolkar eller blir hemmasittare behöver mer stöd än idag. Detta är ett uppdrag som nämnden har gemensamt med övriga nämnder i den mån de behövs och som finansieras i horisontella medel.

Utökad kompetensutveckling

Medel tillförs nämnden för att möjliggöra ytterligare kompetensutveckling, med fokus på barn med särskilda behov eller funktionsnedsättning.

 

Ekonomiska förutsättningar – Barn- och utbildningsnämnden

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Barn- och utbildningsnämnden 1021 1046 1070
varav
Barn med behov av särskilt stöd 3,5 3,5 3,5
Socioekonomiskt tillskott 12,0 15,0 15,0
Utökad kompetensutveckling 3,0 3,0 3,0
Ingen 0,9 % budgetminskning 8,9 9,1 9,4

 

Socialnämnden

Socialnämnden ansvarar för kommunens insatser inom individ- och familjeomsorgen, äldreomsorgen, funktionshinderomsorgen, arbetsmarknadsenheten och integration.
Målgruppen sträcker sig från små barn till äldre vuxna.

I Strängnäs kommun ska den som har behov av insatser inom socialnämndens ansvarsområde kunna fortsätta att utvecklas var man än bor. Oavsett om man får insatser av personal från hemtjänst, hälso- och sjukvård eller bor på särskilt boende möter personalen människan där den är.

Samverkan med brukarorganisationer ska utvecklas under perioden.

Nämndens verksamhet ska i så stor utsträckning som möjligt ske i kommunala lokaler.

Ökad bemanning

Kommunens särskilda boenden har mycket låg personaltäthet på vardagar, bland de 10 % lägsta i landet. På helgerna är det bara en kommun i landet som har lägre personaltäthet.

Personalsituationen ger inte en stabil grund för bra arbetsmiljö, god boendemiljö och för nödvändig utveckling. Vänsterpartiets förslag innehåller personalförstärkningar.

Bild: Personaltäthet inom äldreomsorgen, från Kolada (senaste data, från 2019)

Lönesatsning på omsorgen

En grundläggande förutsättning för en välfungerande verksamhet är tillgången på kompetent personal. Idag är omsorgen inte tillräckligt attraktiv för ungdomar eller för den personal som måste finna incitament att stanna kvar inom sitt yrke och i Strängnäs kommuns verksamhet. Ett problem är lönenivåerna inom omsorgen.

Vi budgeterar en löneökning på 3 % utöver den normala lönefördelningen 2022 och ytterligare 2 % per år till 2024 riktad till personal inom omsorgen. Det är inte tillräckligt för att långsiktigt öka intresset men det är en nödvändig start efter att pandemin övertydligt visat på personalens dagliga insats för kommuninvånarna.

Verksamhetsutveckling

Socialnämnden kommer under planperioden att behöva fokusera på verksamhetsutveckling, digitalisering/robotisering och kompetenshöjning. Fler äldre och en lågkonjunktur med ökande arbetslöshet lägger grunden för ett effektiviseringsbehov sett till vilka arbetsuppgifter som personalen gör. Tekniskt stöd inom omsorgen som även förbättrar för de som tar emot omsorgen behöver införas. 

Välfärdsteknik kan frigöra resurser för att förbättra den omsorg som sker. E-tjänster och robotisering av handläggning inom flera områden, samt inte minst tekniskt stöd (som kameratillsyn, GPS-larm/individuella trygghetslarm och surfplattor) kan stärka individen och bidra till ett bättre resursutnyttjande. Den enskilde kommuninvånarens förutsättningar att leva ett självständigt liv med hög delaktighet och hög livskvalitet blir bättre. 

Modellen för implementering av digitalisering, robotisering ska utökas med tekniskt stöd i omsorgen och kombineras med en testplattform där medarbetare och invånare med omsorgsbehov kan se nyttan med nya lösningar.

Nämnden tillförs medel för utökad kompetensutveckling om funktionsnedsättningar för personal inom omsorgen och gällande införande av välfärdsteknik samt för faktiska organisatoriska förändringar och tekniska förbättringar.

Arbetsmarknadsåtgärder (praktikplatser och aktivitetsansvar)

Kommunen behöver fortsatt ta ett ansvar för arbetslöshet hos unga vuxna samt för den långtidsarbetslöshet som blivit värre under pandemin. Arbetslöshet är ett statligt ansvar som inte kommer att fungera bättre efter förändringarna av Arbetsförmedlingens organisation och uppdrag. Kommunen har ett grundläggande intresse i social hållbarhet.

De grupper som står långt från arbetsmarknaden får då ännu svårare att få jobb och sysselsättning när arbetslösheten stiger. Socialnämnden ska intensifiera arbetet med att erbjuda  praktikplatser och anpassade anställningar inom den kommunala verksamheten för de grupper som står långt från arbetsmarknaden.

Återtagande av hemtjänst – avveckling av LOV

För att kunna minska på ineffektiv logistik och på den administration och kontroll som LOV-systemet medför så ska hemtjänsten under perioden återföras i kommunal regi. För de kostnader som ett ordnat återtagande innebär och för tillfälligt utökad personal i den faktiska övergången så kompenseras nämnden.

Återställd hyra i särskilda boenden/LSS-boenden

När det nya hyressystemet infördes för bland annat särskilda boenden och gruppboenden så ökades det totala hyresuttaget på ett otillåtet och felriktat sätt. Vi vill återställa den totala hyresnivån till samma som innan hyressystemet infördes.

Ekonomiska förutsättningar – Socialnämnden

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Socialnämnden 799 825 853
varav
Ökad bemanning 9,1 10,1 12,1
Återtagande av hemtjänst till kommunal drift 0,0 0,8 0,0
Verksamhetsutveckling 6,3 6,2 6,5
Arbetsmarknadsåtgärder 5,5 4,5 3,0
Lönesatsning omsorg 2,9 4,9 6,8
Återställd hyra särskilda boenden/LSS 5,0 5,0 5,0
Ingen 0,9 % budgetminskning 6,9 7,0 7,2

Kulturnämnden

Kulturnämnden ansvarar för kommunens kulturhus Multeum, de kommunala mötesplatserna och biblioteksverksamheten samt kulturskolan och fritidsgårdarna. 

Under perioden ska nämnden skapa fler tillfällen för personer med funktionsnedsättning att uppleva och utöva kultur.

Biblioteksverksamhet

Biblioteken har en viktig funktion att fylla och tillgängligheten för boende i alla kommundelar ska vara god, både genom att det finns filialer och att öppettiderna är generösa. Filialerna i Mariefred, Stallarholmen och Åkers styckebruk ska fortsättningsvis även ha öppet på lördagar.

För att utveckla verksamheten tillförs medel för en till bibliotekarietjänst  inrättad på att stötta skolorna som inte har några egna skolbibliotek och för att förstärka de uppsökande verksamheterna får de som bor på särskilda boenden 

Kulturskolan

För att göra kulturskolans verksamhet mer tillgänglig för alla så ska avgifterna sänkas under perioden. Åtgärder ska också genomföras för att minska köerna till populära aktiviteter, eftersom kösystem missgynnar de som av olika skäl kommer sent in i systemet.

Systemet för att ta betalt förändras så att betalning för kurser sker vid terminslut eller när de avslutas av eleven.

Fritidsgårdar och Ungdomens hus

Nämnden får ramtillskott för att fritidsgårdarna ska kunna öppna tidigare så att elever inte behöver vänta mellan att skolan slutar och fritidsgården öppnar. Det är en fördel för ungdomar som ska delta i aktiviteter senare på dagen och som inte bor i tätorten. Fritidsgårdarna ska i större utsträckning ha öppet även under skollov.

Under perioden påbörjas ett arbete med att möjliggöra ett Ungdomens hus i form av verksamhet styrd av ungdomar och unga vuxna med kommunalt stöd. 

Medborgardialog

Nämndens ansvaret för medborgardialog bör får ett fokus under perioden. Nämnden behöver stötta övriga nämnder i deras utveckling av dialogen gällande kontaktvägar och informationsspridning. Det gäller inte minst samarbete med kontaktcenter.

Ekonomiska förutsättningar – Kulturnämnden

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Kulturnämnden 55 57 59
varav
Biblioteksverksamhet 1,4 1,4 1,4
Kulturskolan 0,8 0,8 0,8
Fritidsgårdar 1,1 1,1 1,1
Medborgardialog 0,8 0,8 0,8

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden är den nämnd som fullgör uppgifter inom plan- och byggnadsväsendet.  Nämnden fullgör också kommunens uppgifter inom miljö-, hälsoskydds- och naturvårdsområdet, livsmedelsområdet samt smittskyddsområdet.

Nämnden skall även biträda kommunstyrelsen i den strategiska samhällsplanering samt i det strategiska arbetet med kommunens bostadsförsörjning och markförsörjning.  

Strategiskt miljöarbete och verkställande av strategier

Nämnden tillförs resurser för att att utveckla och verkställa det strategiska arbetet inom miljö och samhällsbyggnad. Det gäller exempelvis arbete med att uppdatera Översiktsplanen, få fart på arbetet med att förbättra vattenkvalitet i kommunens vattendrag och sjöar samt inte minst minskad klimatpåverkan och klimateffekter inom samhällsplanering och kommunal verksamhet .

Nämnden ska vara aktiv i att söka statlig delfinansiering inom LOVA/LONA och kunna hantera sådana projekt för att förbättra den ekologiska statusen för sjöar och vattendrag i kommunen.

Tillsyn

Det egeninitierade tillsynsarbetet inom natur, bygg och miljöskydd ska öka. Tillsyn över och informationsspridning om möjliga åtgärder gällande verksamheters energiförbrukning och möjligheter att byta från fossila bränslen, samt sådan verksamhet som påverkar vattenkvalitén ska blir bättre.

Arbete med de förorenade områden som finns inom kommunen ska gå vidare med noggrannare undersökningar och åtgärder. Det gäller främst identifierade områden i riskklass 2 som ligger nära tätorter samt de som ligger nära vattendrag, bland annat nedlagda deponier, verkstäder som använt halogenerade lösningsmedel samt förorenade sediment. Tillsynen ska till stor del finansieras genom avgifter och statligt stöd.

För att minska utsläppet av näringsämnen till vattendrag och sjöar så ska tillsyn öka åtgärdstakten för dåliga enskilda avlopp nära vatten samt minska bräddningar från kommunala avloppsnät och reningsverk.

Ekonomiska förutsättningar – Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden 34 34 35
varav
Strategiskt miljöarbete 3,1 3,1 3,1
Tillsyn 1,4 1,4 1,4
Ingen 0,9 % budgetminskning 0,3 0,3 0,3

 

Teknik- och fritidsnämnden

Teknik- och fritidsnämnden ansvarar för kommunens drift och underhåll av kommunens idrotts- och fritidsanläggningar, måltidsutbud och matleveranser, räddningstjänst samt stadsmiljö och intern kommunal service.

Anpassade tjänster

Inom nämndens operativa verksamhet tilldelas utökade resurser för handledning och lön för att det ska gå att skapa anpassade tjänster för att anställa kommuninvånare som står långt ifrån arbetsmarknaden. Detta ska ske i nära samarbete med socialnämndens verksamheter och Jobbtorg.

Strategiskt arbete

Arbete med Oljeskyddsplanen, Idrottspolitiskt programmet, Vattenplanen, Cykelplanen och Trafikplanen intensifieras. Planerna ska aktualiseras så att de går att arbeta efter och nämnden ska sedan fokusera på att faktiskt genomföra planerna. 

Dessa planer ska vara viktiga styrdokument för förvaltningens arbete och som underlag för samhällsplanering och politiska beslut. De är den kommunala versionen av nationell reglering inom folkhälsa, miljö, natur och klimat.

Enkelt avhjälpta hinder

I invånarnas vardag finns saker som medför ett hinder. Det kan vara en felplacerad blomlåda, en för hög trottoarkant, en skylt som inte går att läsa för den som ser dåligt eller en trapp som är lätt att halka i. Detta är ofta enkelt avhjälpa hinder som snabbt kan åtgärdas utan större investeringar eller insats, men som hjälper i vardagen. 

Nämnden ska under perioden aktivt bjuda in invånarna att påpeka hinder och därefter åtgärda dem.

Utveckling av måltider

Ett fortsatt utvecklingsarbete genomförs i samarbete med berörda nämnder för att utveckla måltidssituationen för barn och äldre som finns inom kommunala verksamheter eller som på annat sätt får mat från kommunen. Arbetet kan resultera i tekniska eller organisatoriska åtgärder, förändrad mat, eller tillskott av kulturinslag eller gemenskap till måltidssituationen. 

Ekonomiska förutsättningar – Teknik och fritidsnämnden

Budgetram (Mkr) Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Teknik- och fritidsnämnden 148 151 156
varav
Anpassade tjänster 1,6 1,6 1,6
Strategiskt arbete 0,8 0,8 0,8
Enkelt avhjälpta hinder 1,3 1,3 1,3
Utveckling av måltider 0,5 0,5 0,5
Ingen 0.9 % besparing 1,3 1,3 1,3

 

Investeringsramar per nämnd

Kommunstyrelsens investeringsram ökas med totalt 7 miljoner under perioden för att möjliggöra sanering av förorenade områden där avgiftsfinansiering från de som bidragit till föroreningen och statligt stöd inte täcker kostnaderna (eller där det är kommunen egen verksamhet som skapat föroreningen) .

Socialnämnden får en ökning av investeringsramen med 5,0 miljoner under 2022 och 4,0 miljoner under 2023 för att genomföra en verksamhetsutveckling med hjälp av välfärdsteknik.

Investeringarna för nämnden ska göras inom följande områden

  • En testmiljö där personal och brukare kan pröva välfärdsteknik.
  • Wi-fi för alla boenden, inne i lägenheterna/rummen.
  • Fler nattkameror för färre störande besök och mindre personalinsats. 
  • Individuella trygghetslarm för boende så att tryggheten för de äldre kan behållas men färre låsta dörrar på boenden behövs samt att frihet och självbestämmande ökar.
  • Kommunikationsplattor/Surfplattor  för att underlätta för boende att kommunicera med personal och omvärld samt virtual reality-teknik för att aktiveras i vardagen genom att kunna virtuellt besöka och uppleva platser. 

Teknik- och fritidsnämnden står för de största investeringarna i form av flera sportanläggningar och infrastrukturinvesteringar, inklusive att genomföra cykelplanen och koppla ihop kommundelarna med i huvudsak cykelvägar av Trafikverkets sommarcykelvägsmodell.

 

Investeringar Budget 2022 Plan 2023 Plan 2024
Kommunfullmäktige 0 0 0
Kommunstyrelsen 36,3 22,7 37
Barn- och utbildningsnämnden 10,2 12,5 10,2
Socialnämnden 9,6 10,9 5,6
Kulturnämnden 2,2 2,4 4,1
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden 0,5 1,6 0,9
Teknik- och fritidsnämnden 138,5 146,7 78,5
Totalt kommunen 197,3 196,8 136,3

 

Kopiera länk