Solcellspark

Ett hållbart samhälle är politikens ansvar

Ett hållbart samhälle måste bidra till klimatomställningen och samtidigt byggas jämlikt.

I alla beslut behöver klimatfrågan lyftas. Varje gång ett kommunalt bolag, en nämnd eller fullmäktige tar ett beslut som påverkar kommunen eller invånarnas klimatpåverkan negativt så behöver det framgå. Klimat- och energiplanen är äntligen på plats men ännu saknas såväl tydliga aktiviteter som budgetering för att den ska få effekt. Nu krävs krafttag för att få ned utsläppen av växthusgaser.

Vänsterpartiet vill ge SEVAB/ESEM och fastighetsbolaget SFAB i uppdrag att intensifiera arbetet med att göra det möjligt för privatpersoner och verksamheter att tanka biogas och vätgas samt att arbeta för installation av fler laddstolpar i kommunen. Solceller bör planeras och installeras på alla nybyggda kommunala fastigheter och gradvis på de byggnader som finns idag (till att börja med skolorna).

Kommunala hyresrätter ska planeras och byggas inom allmännyttan (Strängnäs bostad AB). De ska då byggas med fokus på låg kostnad och lågt klimatavtryck, exempelvis genom mindre lägenheter, rimlig standard och byggnader i trä. Hyresrätter med extra service och gemensamhetsytor riktade till äldre invånare, så kallade trygghetsbostäder, ska vara en del av utbudet och att kostnaderna då hålls nere är avgörande för att de ska vara möjliga att hyra för alla invånare. För att nå rätt målgrupp vill vi ha en kommunal bostadsförmedling med en kö som är begränsad till de som bor i Strängnäs. Solceller och laddstolpar ska vara en självklarhet inom allmännyttan.

Kollektivtrafiken ska bli ett starkare alternativ till den egna bilen. Avgifterna ska helt tas bort för bussresor inom Strängnäs kommun.

En ny stadsbuss som trafikerar Karinslund- Strängnäs centrum- Resecentrum -Larslunda – Solberga – Biskopskvarn utgör ett konkret och genomförbart sätt för  mer miljövänlig transport till jobb, affärer och idrottsutövning. Det ökar också självständigheten för personer med funktionsnedsättning, ungdomar och äldre när behovet av egen bil minskar.

Syftet med vår politik är att ge förutsättningar till ett så bra liv till alla som det är möjligt. Som vi ser det har kommunen ett ansvar i allt från utbildning av förskolebarn till omsorg av äldre. Kommunen har som största arbetsgivare också ett stort ansvar för att säkerställa en bra arbetsmiljö för de som arbetar inom kommunen liksom att bereda arbetstillfällen för unga vuxna.

När det byggs ska segregerande bostadsområden undvikas genom blandade boendeformer. Fler mindre lägenheter med billig hyra är ett av Vänsterpartiet stående krav. Det är en förutsättning för eget boende för lågavlönade, ungdomar, många ensamstående och äldre.

Vi vill att det kommunala bostadsbolaget ska användas för medborgarnas bästa och ges i uppdrag att bygga de hyreslägenheter som behövs. Vi tycker däremot inte att bostadsbolaget ska användas för att bygga dyra så kallade trygghetsboenden.

Alla kommundelar bör ges förutsättningar att växa så att nödvändig samhällsservice kan upprätthållas och samhällena hållas levande.

Vänsterpartiet arbetar för en generös och solidarisk flyktingpolitik. Vi anser att kommunen har en viktig funktion att fylla och ser det som självklart att kommunen har ett öppet och aktivt integrationsarbete, med exempelvis språkpraktikplatser inom olika yrkesområden.

Vi kommer att verka för att Strängnäs kommuns arbete mot diskriminering förbättras. Som en del av detta tycker vi att all skolpersonal ska genomgå utbildning om funktionsnedsättningar samt att kommunala verksamheter HBTQ-certifieras för att undvika diskriminering på grund av sexuell läggning eller könsidentitet.

Inte bara en stad och sen resten

Strängnäs kommun är en kommun delad i flera lite större tätorter. Mariefred, Stallarholmen och Åkers styckebruk samt Strängnäs stad men också Läggesta som på sikt kommer att bli en allt större del av kommunen. Strängnäs kommun har även mindre tätorter som Härad, Fogdö och Länna, men också flera omvandlingsområden där fritidsboende blir permanentboende. Det är en fördel då det blir lättare att hitta just den plats som passar en själv, men det ställer också vissa krav på kommunen.

Vi tycker det är viktigt att den kommunala servicen fungerar i hela kommunen. Det kan gälla skola och barnomsorg, fritidsgårdar, äldreomsorg eller kollektivtrafik och möjlighet att cykla.

Medborgarkontoren i de större tätorterna ska vara en förlängning av kommunhuset där det ska finnas möjlighet att få god service.

Skolan måste vara effektivt organiserad för att det ska finnas tillräckligt med personal, men samtidigt behöver skolans roll som samlingspunkt utanför de stora tätorterna värnas och de yngre elevernas möjligheter att gå i skola nära hemmet finnas. Ett flexibelt arbetssätt med lokaler som möjliggör skolverksamhet och fritids på de platser där det finns förskolor är vår modell för att skapa närhet till skolan för de små barnen.

Det är viktigt att kommunen bidrar till att även de som bor utanför de större tätorterna kan delta i samhället fullt ut, bedriva företagsverksamhet och ha tillgång till ett digitalt samhälle. Kommunen ska säkerställa tillgång till bredband där det saknar kommersiell grund.

Busstrafiken mellan kommundelarna måste förstärkas, både med linjer och turtäthet. Det bidrar till jämlikhet och såväl social- och miljömässig hållbarhet. Kultur- och idrott samt handel måste vara tillgängligt för alla, även utan bil.

Cykelbanor mellan kommundelarna enligt den fastställda cykelplanen ska genomföras under perioden, så att alla som kan och vill har ett säkert, billigt och miljövänligt sätt att ta sig mellan tätorterna. Det är viktigt för klimatet och folkhälsan att biltrafiken minskar. Cykelbanor måste byggas för att skapa en vana och intresse av att cykla. Det går inte att vänta på att cyklandet ska öka utmed högtrafikerade vägar. För att underlätta och effektivisera genomförande så ska cykelbanorna vara av enkel konstruktion.

Lokal demokrati

Dagens verklighet präglas av ett ökat avstånd mellan invånare och politiker. Färre läser lokaltidningar och följer lokala nyheter. Det bidrar till en känsla av maktlöshet inför de små möjligheterna att påverka politiska beslut när beslutsprocessen gått långt. Vänsterpartiet kommer att göra allt för att bryta denna olyckliga trend. Vi menar att människors kraft ska tas till vara och att vi tillsammans skall försöka förnya samhället. Kvinnor måste ges möjligheter att erövra större politisk makt. Vi behöver kort sagt fler människor som aktivt deltar i samhällsutvecklingen.

Vi vill utveckla och fördjupa den lokala demokratin. Representativ demokrati får aldrig innebära att de direkta kontakterna mellan medborgare och politiker inskränker sig till en valrörelse vart fjärde år, en levande demokrati kräver mer. Det krävs en ständig dialog mellan politiker och befolkning. För framtiden fyller ungdomsrådet en viktig funktion i denna dialog. Likaså tycker vi att alla nämndmöten ska vara öppna ifall kommunallagen medger det.

Privatisering och upphandling av utförande av kommunal verksamhet medför bland annat försämrade möjligheter till nödvändig insyn, vilket konkret innebär att det saknas tillräcklig inblick i hur de skattefinansierade verksamheterna bedrivs. Nyckelordet för hur kommunal verksamhet i stället skall bedrivas, måste vara brukarinflytande. Vi vill att brukarna, alltså de som använder kommunal service, tillsammans med de anställda ska styra verksamheten utifrån de politisk fastställda övergripande målen.

Kommunen ska ha en välfungerande och effektiv politisk styrning. I det ingår att stärka de befintliga organen genom att kompetens och engagemang utvecklas med utbildning och bred information från förvaltningen. Fullmäktige behöver stärkas i sin roll som det högsta beslutande och enda folkvalda organet.

Miljö och fysisk planering

Även Strängnäs kommer att drabbas av större skogsbränder, lägre grundvattennivåer, skyfall och översvämningar. Förlusten av biologisk mångfald är ett hot mot vår livsmedelsförsörjning också i bördiga Sörmland.

Vänsterpartiet arbetar för att utlysa klimatnödläge. Varje beslut som tas inom kommunen behöver belysas avseende klimatpåverkande utsläpp och prioriteras för snabbt minskade utsläpp.

Vi måste göra vår del av Sveriges åtagande i Parisavtalet. I Strängnäs har klimatanpassningen av samhället knappast ens påbörjats. Vägen dit kommer att bli kännbar. Varje dag som går utan konkreta åtgärder är ett svek mot generationer efter oss. Utfasning av fossila bränslen måste vara en avgörande faktor i samtliga kommunala beslut.

Genom kommunala SEVAB och Strängnäs fastighets AB är kommunen en stor lokal miljöaktör. En fortsatt satsning på att minska koldioxidutsläppen och öka energieffektiviteten är ett lokalt bidrag för att stoppa en fortsatt ökad växthuseffekt och temperatur.

Att kommunens och kommunala bolags fordon är miljöanpassade är viktigt både för att minska den egna verksamhetens utsläpp och för att bidra med kundunderlag för alternativa bränslen eller ex. laddningsstationer.

Att inte tomter anläggs så att det blir en stor avrinning av regnvatten direkt ned i vattendrag/sjöar i närheten är ett krav som ska ställas vid planering av områden. Likaså att nybyggda områden ska vara kopplade med cykelbanor eller bra cykelmöjligheter och lokal kollektivtrafik till resecentrum och Läggesta station.

En väl fungerande kollektivtrafik är ett måste i en kommun som vill sträva mot lägre utsläpp av växthusgaser. Den lokala kollektivtrafiken måste ökas så att det går att nå viktiga noder i samhället utan att åka bil. Det gäller till exempel stadskärnor, stationerna, externa affärscentrum och industriområden. Anropstrafik där bussen kör sin linje när man ringer är också ett bra sätt att öka resandet på linjer utan behov av regelbunden trafik.

Vi ser det som självklart att kommunen bidrar till ett giftfritt samhälle genom att köpa ekologiska råvaror till den egna matlagningen och alltid tar hänsyn till risk för långsiktig påverkan, från till exempel hormonstörande ämnen, och för allergirisk när materialval görs för nya byggnader och kemtekniska produkter köps in.

Det är viktigt för välbefinnande och hälsa att det finns grönområden i tätorterna. Att bygga hus på alla lediga tomter medför en orimlig förtätning av stadskärnan. De tätortsnära skogarna och bevuxna grönområden bör sparas.

Vänsterpartiet anser att Strängnäs stad ska växa kring Campusområdet/ Norra staden och för att inte ge mer trafik över Tosteröbron ska fortsatt utbyggnad inte ska ske på Tosterön. Mariefred och Åkers styckebruk bör fortsätta växa mot och runt Läggesta. Stallarholmen har ypperlig möjlighet att växa på fastlandssidan och för att inte ytterligare belasta bron till Selaön. En sådan utveckling av tätorterna skulle även ge bättre underlag för skolan, lokaltrafiken  och övrig service.

Tillgängligheten till stränder i kommunen är viktig att bevara. Vid anläggning av strandnära tomter i områden som är eller förväntas bli mer än enstaka hus ska det vara tydliga avgränsningar mellan tomt och allmän mark vid strandkanten. Viktigt att bevara kvarvarande obebyggda stränder närmast våra mindre tätorter. De fungerar som viktiga rekreationsområden.

Jämställdhet

Vänsterpartiet är ett feministiskt parti. Som feminister strävar vi efter att alla i Strängnäs, oavsett kön, ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom alla områden i samhället och i livet. För att nå detta måste kvinnor ges ökat utrymme inom alla områden i samhället och män ta ett större kollektivt ansvar i jämställdhetsarbetet.

Att separera jämställdhetsfrågorna från övriga frågor i vår kommunpolitik är egentligen helt omöjligt. Jämställdhet/feminism är en viljeinriktning som ska genomsyra kommunens beslut på samma sätt som barnperspektivet, miljöhänsynen och solidariteten.

I kommunens jämställdhetsplan ska det, i enlighet med Jämställdhetsombudsmannens rekommendationer, finnas ett dokument som innehåller både en policy och en handlingsplan mot sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön. Jämställdhetsplanen ska vara ett levande dokument inom alla verksamheter och regelbundet följas upp i den politiska organisationen. Alla beslut i nämnder och styrelser ska vara i enlighet med jämställdhetsplanen. Utbildningsinsatser ska genomföras för kommunpolitiker, skolpersonal och elever för att öka kunskaperna om det sexualiserade våldet och för att kunna utveckla strategier för hur det ska bekämpas, Feministiskt självförsvar ska ingå som tillval i gymnasieutbildningen. Kommunen ska ha en handlingsplan för att bekämpa våldet mot kvinnor och flickor.

Rätt till arbete

Vänsterpartiet anser att alla har rätt till arbete och egen försörjning. För kommunens del gäller det att minska den arbetslösheten med olika stödåtgärder och anställa fler inom delar av de egna verksamheterna. Kommunen ska också underlätta för de som vill trappa ned sin arbetstid i slutet av sin yrkesbana och därigenom bereda arbetslösa, främst unga vuxna, arbete.

Ökat personalinflytande, att omvandla ofrivilliga timvikariat och deltidsanställningar till heltidstjänster samt att kommunen tar ett generösare arbetsgivaransvar vad det gäller löner och andra anställningsvillkor är viktiga steg. Speciellt viktigt är att få bort osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män.

Kommunen måste bedriva en aktiv näringspolitik för att locka till sig arbetstillfällen inom olika branscher och kompetensområden. Det ska finnas en näringslivsgrupp inom kommunförvaltningen för samordning av arbete med näringslivsfrågor och samarbete med det lokala näringslivet, arbetsförmedling och regionala/nationella organ för etablering av verksamhet.

Det är grundläggande för näringslivet att det finns en väl fungerande kommunal service, annars riskerar företagen en omfattande kostnad för oönskad personalomsättning. Om ett företag ska etablera sig i kommunen är tillgång till bra barnomsorg, skola, sjukvård, kommunikationer, utbildningsmöjligheter, fritids- och kulturutbud, industrimark och lokaler av avgörande betydelse.

Vi ser möjligheter att genom införande av sex timmars arbetsdag, med bibehållen lön, skapa en bättre arbetssituation och konkurrensfördelar när rekrytering ska ske.

Strängnäs kommun startade flera arbetsmarknadsinitiativ som bör fortsätta eller återstartas. Att bygga ett samarbete mellan kommun, arbetsförmedling, försäkringskassan och näringsliv var en framgångsrik och viktig verksamhet för att få kommuninvånare i jobb. Vi vill utöka satsningen så att kommunen även visstidsanställer personer som varit arbetslösa under en längre tid, i de fall det är en lämplig individuell lösning. Anställningen ska då löpa under 6 månader och vara med avtalsenlig lön.

Den kommunala förvaltningen ska sträva efter att bereda plats och anställa personer med funktionsnedsättning.

Stöd till personer med funktionsnedsättning

Vänsterpartiets mål är att skapa jämlikhet, hälsa och försörjningsmöjligheter för personer med funktionsnedsättning.

Vi vill ha en politik som gör det möjligt för människor med funktionsnedsättning att bli fullt delaktiga i samhällslivet. Kommunens fortlöpande arbete med tillgänglighetsstrategin ska resultera i konkreta förslag som gör att programmet innehåller en tydlig beskrivning av vad som ska genomföras.

Det är viktigt att det sker en utbyggnad av bostäder med särskild service samt utveckling av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Hyresnivån ska, till skillnad från idag, vara rimlig för en redan ekonomiskt utsatt grupp. Vi vill att ett kommunalt bostadstillägg införs för de som bor i kommunala gruppbostäder. Vi tycker också att det är viktigt att det sker en fortsatt utbyggnad av ändamålsenliga lokaler för korttidsvistelse tills full behovstäckning finns och därmed ge anhöriga avlösning  i omvårdnadsarbetet.

Rättigheten till personlig assistans, ledsagarservice, färdtjänst och bostadsanpassning ska vara insatser som ökar möjligheten för en person med funktionsnedsättning att bo kvar hemma så länge man vill. All verksamhet måste ha som mål att skapa förutsättningar för den enskilde att själv ta makten över sitt liv.

Insatserna för personer med funktionsnedsättning skall utformas tillsammans med den enskilde med respekt för integritet, delaktighet och självbestämmande.

För personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar skall bostäder i olika former byggas. Bostäder ska byggas centralt med tanke på tillgänglighet till butiker och samhällsservice samt därigenom förhindra social isolering. Möjligheterna till sysselsättning, studier, arbete, fritid och kultur skall utvecklas. En hög kvalitet i omsorgen om personer med funktionsnedsättning skall bevaras och fortsätta att utvecklas. Samverkan med brukarorganisationer ska utvecklas. För att ge en bra kvalitet vill vi att kompetenshöjande insatser erbjuds personal i syfte att säkerställa de individuella behoven för personer med funktionsnedsättning.

Det är viktigt att personer med funktionsnedsättning ges tillträde och möjlighet att delta i samhällslivet, som alla andra. Detta oavsett om det gäller fysiskt tillträde, fungerande hörselslingor i offentliga lokaler eller att elever med särskilda behov och placering i särskola ska kunna läsa de ämnen där de känner att de klarar av det tillsammans med elever i annan kommunal skola. Fritids- och kulturutbud behöver kunna vara direkt inriktat på den enskildes behov och rättigheter.

Kultur

Ett rikt kulturliv bidrar till en förbättring av medborgarnas livskvalitet, främjar kreativitet och fyller en viktig identitetsskapande funktion. Det kulturella utbudet i kommunen utgör en väsentlig del i attraktionskraften för besökande och boende i Strängnäs kommun.

Kultur är ett medel för samspel mellan människor, för uttryck och förmedling av upplevelser, information, känslor och erfarenheter. Kulturen måste därför tas in på samhällslivets alla områden. Kultur ska inte bara finnas tillgänglig för konsumtion utan även för utövande. Det är särskilt viktigt att olika kulturaktiviteter blir tillgängliga för barn och görs tillgängliga även för personer med funktionsnedsättning, som konsument, men ännu viktigare som utövare. Aktiviteter ska fungera för så många som möjligt redan från början. Då inkluderas fler och det behövs inte  anpassningar i efterhand.

Kulturarbetarna, de som skapar upplevelserna eller gör det möjligt för andra att delta, är en avgörande grupp för ett rikt kulturliv. Kommunen ska bidra till att de får förutsättningar att utföra sitt arbete. Det kan gälla samarbete med kommunen kring aktiviteter och informationsspridning eller att se till att det finns tillräckligt med lokaler och platser för kulturarbete.

Biblioteken har en viktig funktion att fylla och tillgängligheten för boende i alla kommundelar ska vara god, både genom att det finns filialer och att öppettiderna är generösa. För att utveckla den uppsökande verksamheten vill vi även skapa social- och skolbibliotekarietjänster. Multeums kulturella verksamhet kan förbättras ytterligare genom att bygga ut det med nya lokaler.

Fritidsaktiviteter

Vi kommer att verka för att fritidsgårdarna ges tillräckliga resurser och möjligheter att utvecklas. De har en bra verksamhet idag som vi gärna ser utvecklas vidare.

Utbudet av fritidsaktiviteter ska vara brett. Det ska vara lätt att få kommunala bidrag för aktiviteter som startas och drivs av och för ungdomar och unga vuxna. Vi vill också stötta olika aktiviteter som vänder sig till ungdomar som inte är med i någon förening och inte är engagerade på andra sätt.

Stödet till breddidrott som riktar sig till alla barn ska vara starkt. Att få en vana och glädje att motionera, att samverka med andra i ett lag och hitta ett intresse är viktigt för allas fysiska och psykiska hälsa.

Kommunens stöd till föreningar ska vara väl utbyggt och avsett att främst underlätta för barn och ungdomar att utan oskäliga kostnader kunna utöva de fritidsaktiviteter som passar just dem. Kommunen kan också behöva ge extra stöd till föreningar och andra organisatörer för att underlätta för personer med funktionsnedsättning att kunna delta i aktiviteterna.

Unga vuxnas rätt till ett självständigt liv

Bland gruppen unga vuxna hittar man i dag stora ekonomiska och sociala orättvisor. Arbetslösheten är hög och bristen på mindre lägenheter med rimlig hyra är stor i Strängnäs. Detta begränsar möjligheten att bestämma över sitt eget liv. Att inte ge förutsättningar för unga vuxna att ta kontroll över sitt liv ser vi inte bara som förlust för ungdomarna själva, det är också en förlust för hela samhället.

Dessutom är det viktigt att kommunen kan förbereda sig för en tid med höga pensionsavgångar och allt fler  personer med behov av omsorg och därmed även erbjuda unga vuxna arbete. Det är något som kommunen ska börja förbereda redan i gymnasiet och aktivt ge möjligheter till praktik och sommarjobb som en del av samarbetet mellan olika delar av förvaltningen och skolan.