Vänsterpartiet vill ha ett samhälle för alla – inte bara för dom få

I en artikel i tidningen den 22 juni redovisar Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna att de tänker sig en borgerlig allians, gärna med Moderaterna. Det skulle betyda ytterligare 4 år med moderat politik. Är det vad väljarna vill?

Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna verkar inte ha lärt sig något från förra gången deras samarbete med Moderaterna kollapsade. Oppositionen utnyttjas som alibi för att ge intryck av en gemensam syn, snarare än att våra åsikter tas tillvara i de svårare frågorna. En politik där medborgarna tillfrågas för syns skull istället för att de faktiskt ska kunna påverka utvecklingen i sin kommun. Byggprojekt verkar också fortfarande vara Moderaternas modell (jämför Campus och den nylanserade idén om ett stort skolkomplex).

Vänstern kommer aldrig att sälja bort sina grundläggande värderingar. Strängnäs behöver en ny politik. En politik som jämnar ut segregationen i skolorna och lyfter de pedagogiska resultaten. En politik där vi satsar för att skapa en kommun för alla och inte bara för dom få.

Vi har fått nog av bristande arbetsmiljö, av skolans situation och av att omsorgen får kämpa med ekonomin mer än att få kraft att utvecklas. Att bjuda in Moderaterna till ytterligare en mandatperiod ger Strängnäs bara mer av samma politik som Centern, Liberalerna och Kristdemokraterna också varit kritiska mot.

Vänsterpartiet är alternativet för de som inte vill ha Moderaternas politik under en mandatperiod till!

David Aronsson, Strängnäs
Catarina Hellmark, Mariefred