• Kommunens utman...

Kommunens utmaningar

Vår kommun står inför stora utmaningar. Skolan behöver blir jämlik och mindre segregerad. Kommande decennier växer antal barn och antalet äldre mycket snabbare än antalet personer som arbetar. Det kräver också investeringar i förskolor och särskilda boenden samtidigt som kommunens bolag har stora skulder. Vi i vänsterpartiet är beredda att ta ansvar för vår gemensamma framtid.

Kommunens arbete behöver bli effektivare, ekonomiskt men också utifrån att det ser ut som att det framöver kommer att saknas personal inom både skola och omsorg. Det är viktigt att fysisk och psykosocial arbetsmiljö inom skola och omsorg förbättras så att sjukfrånvaron minskar. Personal ska användas på de ställen där de behövs som bäst och där nyttan är störst för de personer som behöver stödet mest. Vår målsättning är en riktig effektivisering som med hjälp av teknik kan förbättra för den äldre, för personen med funktionsnedsättning och för eleven, samtidigt som den behöver mindre personal och ökar personalens arbetsglädje. Ökad självständighet och lärande med tekniskt stöd och med tillräckligt med personal för den omsorg och närvaro som krävs.

Klimathotet är här. Vi behöver genomföra en mängd åtgärder i de kommunala verksamheterna för att bidra till att minska klimatpåverkan. Vi behöver aktivt arbeta för att miljökonsekvenserna vägs in i alla nya beslut som tas. Vi vill på alla sätt underlätta för kommunmedborgarna att kunna leva på ett sätt som ger en lägre miljöpåverkan.

Att ha hög kommunalskatt är inget självändamål. I våra budgetförslag under mandatperioden kommer vi däremot inte att föreslå ofinansierade åtgärder eller finansiering baserad på luftslott med framtida möjliga besparingar inräknade. Om det behövs för att ge alla en bra skolgång och trygg ålderdom så kommer vi att föreslå skattehöjning som ett sätt att betala för den välfärd som vi anser behövs.