Vänstern i Strängnäs
Tre vänsterpartister på ett exploaterat och skövlat område

Oro inför planer på stor exploatering i Strängnäs – Vänstern i Strängnäs Nr 3- 2023

I april i år beslutade kommunen att utreda förutsättningarna för ett planprogram för logistik- och verksamhetsområde utmed E20 från Gorsingeberget hela vägen till Grundbro och Hallmyra (planerna beskrivs på Strängnäs kommuns hemsida). Vi pratade med vänsterpartisterna Yvonne, Anna och David om den oro planerna medför.

Det här är en artikel från nr 3 – 2023 av tidningen Vänstern i Strängnäs, som ges ut fyra gånger per år till utvalda hushåll i Strängnäs och på nätet.

Vad är det som oroar med projektet?

Anna: Projektet beskrivs som klimatsmart, men utifrån ett klimatperspektiv är det oroande att stora skogar – som ju är kolsänkor – huggs ner, berg sprängs bort och stora ytor asfalteras. Vart ska allt vatten ta vägen vid extremregn när marken är hårdgjord?

EU har tagit fram Soil strategy for 2030, för att skydda jordbruksmark för matproduktion och andra ekosystemtjänster och man identifierar kommuners byggplaner som ett av de största hoten. Ett annat hot här gäller grundvattentäkten i Gorsinge.

Yvonne: Jag är självklart orolig inför projektet, och listan på hur samhället skulle kunna påverkas är väldigt lång; naturvärden, reservvattentäkten, dagvattenutredningar, infrastruktur – allt är av stor betydelse för inflyttningen till kommunen. Rent allmänt har jag svårt att förlika mig med att man i kommunen ger företagarna så stort utrymme. Jag skulle vilja att man tvärtom ger medborgarna tolkningsrätten till hur våra gemensamma tillgångar ska användas.

Anna: Ja, och området beskrivs som en ny stadsdel, den planlagda ytan är långt större än Strängnäs stad. Då påverkas väl långt fler än boende inom området? Dessutom skrivs att en miljökonsekvensanalys inte är nödvändig i det här skedet, men hur ska vi kunna ta ställning om alla risker inte beskrivs? En annan aspekt är förfulningen av staden. Vi har kulturhistoriska kvaliteter här som ger staden sin identitet?

Får företagare för stort utrymme i kommunen?

David: Visst är det besvärligt med Kilenkryssets omfattande påverkan och inflytande i Strängnäs. Det finns personkopplingar till politiken, personal rör sig mellan kommunen och bolaget, det stora markinnehavet och köpen som bolaget gör. Kommunen får en allt för tillbakalutad hållning till samhällsplaneringen.

Anna: Jag tycker att det är bekymmersamt att en privat aktör får så mycket utrymme att forma en kommun. Kommunens resurser borde vara alla medborgares ansvar och rätt att utveckla. Det skapar ett demokratiskt underskott när Kilenkrysset utger sig för att utveckla Strängnäs framtid. Den framtiden bygger på en ohållbar idé om evig tillväxt, men riskerar att få miljömässiga och finansiella konsekvenser med klimatförändringarna.

Ser ni några positiva aspekter kring projektet?

David : Omlastningscentraler behövs för att kunna ställa om till mer tåg. Användandet av redan befintlig väg- och tåginfrastruktur och det kommer skapa fler lokala arbetsplatser.

Anna: Jag förstår ju att kommunen vill skapa fler arbetstillfällen, men lönsamheten i en omlastningscentral hänger till stor del på automatisering. Skulle det ge 6 – 10.000 nya arbetstillfällen?

Vad har Strängnäsvänstern för hållning i frågan?

David: Strängnäsvänstern har ännu inte tagit ställning till projektet. Det blir ju alltid stor påverkan av en så omfattande etablering, speciellt för de som bor och rör sig i området. Generellt vill vi minska masskonsumtionen snarare än att bygga förutsättningar för den.

Text: Nina Danson