Fullmäktige

Motion – Strängnäs kommuns anställda är inte spioner för staten

(Detta är en motion som lämnats till kommunfullmäktige för behandling den 28 augusti 2023)

Enligt uppgift i media är SD och regeringen klara med tilläggsdirektiv till den utredning som pågår om åtgärder för att stärka återvändandeverksamheten, direktiv i enlighet med Tidöavtalets skrivning “anmälningsplikt mellan Polisen och myndigheter som antas komma i kontakt med personer som befinner sig illegalt i landet”,

Fackförbund inom välfärdssektorn och organisationer inom civilsamhället har reagerat med avståndstagande mot en angiverilag.

Det finns risker för liv och hälsa med anmälningsplikt inom välfärden.

De människor som lever som papperslösa i Sverige kan på grund av rädsla att bli anmälda avstå från att låta sina barn gå i skola och andra pedagogiska aktiviteter. Enligt barnkonventionen har alla barn rätt till utbildning, lek och en meningsfull fritid. Team Ungdom och andra uppsökande verksamheter för att bygga förtroende hos ungdomar kan bli några som ungdomar undviker istället för att anförtro sig till.

Riskerna för kvinnor och barn som lever i våldsamma relationer ökar om socialtjänstens möjlighet att bygga förtroende och få tillgång till information försämras. Personer kan avstå från att söka hjälp och nödbidrag från socialtjänsten om de riskerar att bli anmälda.

Uppgiften för anställda inom kommunens skola och omsorg är att ge personer utbildning, vård, omsorg och socialt stöd utifrån behov. Kultur- och fritidsverksamhet ska bidra till folkhälsa och ett demokratiskt stabilt samhälle. Miljö- och samhällsbyggnad och räddningstjänsten ska agera för att samhället förebygger olyckor och ohälsa.

Möjligheten för anställda att bygga förtroendefulla och välfungerande kontaktytor med föräldrar, barn och ungdomar, företagare och företagens anställda undermineras om anställda inom Strängnäs kommun ska vara spioner för staten och ange kommuninvånare. Det går ut över verksamheternas egentliga funktion och över möjligheter att få tillgång till och agera på relevant information.

Det leder också till olust och försämrad arbetsmiljö för kommunens anställda.

Det är av vikt att vi som kommunpolitiker agerar i tid innan beslut, för att till utredningen påvisa de konsekvenser förslaget skulle innebära för den kommunala verksamhetens funktion och för kommuninvånarnas välmående.

Vänsterpartiet föreslår därför att fullmäktige beslutar att

1.  ge kommunstyrelsen i uppdrag att skriva till utredaren och framföra att anmälningsplikt inte ska införas i kommunal verksamhet.

David Aronsson    Yvonne Knuutinen    Merja Kylmämaa

Vänsterpartiet Strängnäs