Politiska dokument

Flerårsplan 2021-2023 – Kommunens övergripande mål

Välståndet

Vi är fast beslutna att säkerställa att alla människor kan leva i välmåga och ha meningsfulla liv och att ekonomiska, sociala och tekniska framsteg sker i harmoni med naturen. FN – Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling

Perspektiv Invånare

I Strängnäs kommun erbjuds välfärdstjänster av god kvalitet som utgår från invånarnas behov och som är stabila över konjunktursvängningar.

Det finns ingen likabehandling av kommunmedborgarna om de tjänster, stöd och omsorg som kommunen erbjuder varierar med konjunkturen.

I den kommun vi vill ha så kan invånarna lita på att deras omsorg eller skola inte ändras från år till år. Utbildning och omsorg är de stora budgetposterna men det betyder inte att de ska vara budgetregulator för hög- och lågkonjunktur. Under lågkonjunktur behöver kommunen sänka överskottsmålet för att sedan i högkonjunktur öka det igen.

Välfärd är inte bara pengar på banken, utan också en garant för ett gott och tryggt liv. Att kunna lita på att man får förutsättningar för ett bra och stimulerande liv när man blir äldre. Att som barn få den skolgång man behöver för att utveckla sin fulla potential. Att som förälder vara trygg med att lämna sitt barn till en förskola där barnet utvecklas och mår bra. Att gå till ett jobb där man när arbetsdagen är slut har ork kvar och kan känna sig nöjd med sin insats.

Perspektiv Medarbetare

Tillsammans utvecklar vi arbetssätt och strukturer. Vi använder våra resurser effektivt och verksamheten är långsiktigt hållbar.

En effektiv och långsiktigt hållbar verksamhet bygger på medarbetarnas engagemang och kompetens. Hög sjukfrånvaro och stor omsättning på chefer är inte ett effektivt och långsiktigt hållbar användning av resurserna.

Vänsterpartiet vill se en organisation som styrs med tillit. Tillit är inte nyckeltal, uppföljningsmått och  kvantifierbara mål. Tillit är att peka ut riktningen och målet. För Vänsterpartiet är däremot vägen till målen långt ifrån oväsentlig, för vägen mot ett mål påverkar hur andra mål kan uppnås. Det går exempelvis inte att stirra sig blind på kommunens skuldsättning och av den anledningen  inte göra investeringar som skulle ge långsiktiga fördelar för verksamheterna.

Tillit sker heller inte utan den styrning som lagar, förordningar och författningar medför. Den interna granskningen av hur utvecklingen sker och hur arbetet utförs ska vara avancerad och transparent men baserat på naturliga kontrollpunkter och inte konstruerade nyckeltal.

Digitaliseringen och robotisering av administrativa uppgifter behöver fortsätta. Samtliga arbetsuppgifter som går ut på att jämföra information mot gällande regler och undantag kan utföras av program. Personalen behövs i mötet med människor. När antalet äldre och barn ökar under planperioden och kommande år så behövs all kompetent personal inom omsorg och skola istället för inom administration.

Människorna

Vi är fast beslutna att avskaffa alla former och dimensioner av fattigdom och hunger och säkerställa att alla människor kan förverkliga sin potential i värdighet och jämlikhet och i en hälsosam miljö. FN – Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling.

Perspektiv Invånare

Demokratin är levande och inkluderande. De som bor och verkar i Strängnäs kommun är medskapande och delaktiga i kommunens utveckling.

Strängnäs kommun har under flera år haft en svagt förbättrad situation gällande andel barn som bor i ekonomiskt utsatta hushåll. Den utvecklingen har varit uppburen av en god konjunktur. När det under hela eller delar av planperioden kommer att vara en lågkonjunktur så behöver kommunen ta höjd för de barnen och säkerställa att skola och fritidsaktiviteter är likvärdigt tillgängliga för alla.

Det finns goda förutsättningar för att inkludera invånarna i den politiska processen innan ett beslut tas. Traditionella medier, sociala medier och andra nyhetsflöden kan i större utsträckning användas för att bjuda in invånarna till demokratiska samtal. Att lyssna på invånarna redan på planeringsstadiet för att bredda konsekvensbeskrivningen inför beslut är något vi vill prova under planperioden. Äldre, ungdomar, elever,  grannar, personer med funktionsnedsättning, föräldrar eller pendlare. Om fler kan bidra med sina perspektiv tidigt i processer så kan kommunen besparas från onödiga kostnader för insatser invånarna inte vill ha och undvika att ta bort insatser invånarna värdesätter. De stora samhällsbyggande processerna har sina formella steg men det borde också i ännu större omfattning tidigt kunna inkludera invånarnas idéer och synpunkter. Det är invånarna som ska bo i tätorterna.

Vänsterpartiet vill se en kommun som möjliggör att lokala jobb skapas. En kommun som lyssnar på vad invånare och företagare tänker kring kollektivtrafiken, vars kollektivtrafik gör möjligt att ta sig till handelsområdena och till större arbetsgivare.

Perspektiv Medarbetare

Strängnäs kommun har stolta och kompetenta medarbetare som tillsammans utvecklas och skapar moderna och attraktiva arbetsmiljöer

Kompetensutveckling är avgörande för att stimulera och behålla personal, för att de ska kunna utnyttja hela sin potential i arbetet. Kvalitet i utförandet, bra arbetsmiljö, kompetensutveckling och en kreativ arbetssituation går hand i hand med de äldres livskvalitet och barnens möjligheter att klara skolan. Personalens arbetsmiljö är också mötet med invånaren.

Möjlighet till heltid är en viktig del av arbetet för jämlikhet och en förutsättning för ett framgångsrikt utvecklingsarbete. För många anställda, framför allt kvinnor, har mot sin vilja deltidstjänster som inte ger en lön att leva på.

En konstant hög sjukfrånvaro driver fram ett behov av vikarier. Vikarierna måste då bli en del av utvecklingen och få rimliga arbetsförhållanden. För både timanställda som gör inhopp inom olika verksamheter och för fast anställda resurspersoner är utveckling en utmaning. Förutsättningarna för att delta i kompetensutveckling och olika enheters utvecklingsarbete blir sämre utan en fast arbetsplats. Vi ser ett värde för vikariernas arbetssituation och kommunens framtida rekrytering av personal att även de blir inkluderade i omsorgens och skolans utvecklingsarbete.

Planeten

Vi är fast beslutna att skydda planeten från att förstöras, inklusive genom hållbar konsumtion och produktion, genom att förvalta dess naturresurser på ett hållbart sätt och vidta omedelbara åtgärder mot klimatförändringarna, så att planeten kan tillgodose nuvarande och kommande generationers behov. FN – Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling.

Perspektiv Samhälle

Strängnäs kommun har ett aktivt arbete kring hållbarhetsfrågor med Agenda 2030 som bas. Tillsammans utvecklar vi lokalsamhället med människor som vill bo och leva i, verka i och besöka vår kommun.

Strängnäs miljöarbete måste gå från planer till verkstad. Det finns många bra planer som inte blir något med och annat som till exempel klimatstrategin som är på gång alldeles för sent. Konkreta åtgärder behöver till för att förbättra den biologiska mångfalden, skydda och förbättra sjöar och vattendrag och inte minst för att minska kommunens klimatpåverkan.

Samhällsplaneringen i Strängnäs kommun ska under planperioden få en tydligare klimatdimension. Arbetet med kommunens koldioxidbudget måste intensifieras och fyllas med konkreta åtgärder och hanteringen av kommunens mark bli mer inriktad på ekosystemtjänster och koldioxidsänkor.

Perspektiv Invånare och Medarbetare

Vänsterpartiet vill ge SEVAB och SFAB i uppdrag att intensifiera arbetet med att etablera tankplatser för förnyelsebara drivmedel och installation av laddstolpar på fler platser i kommunen. Genom samarbetet med Eskilstuna Energi och Miljö AB i det gemensamma driftsbolaget så bör en biogasmack i närtid kunna etableras även i Strängnäs.

De åtgärder och investeringar som kommunen kan bidra med för att ge invånare och medarbetare en chans att minska sin klimatpåverkan behöver identifieras och genomföras.

Kollektivtrafiken ska bli ett starkare alternativ till den egna bilen. En ny stadsbuss som trafikerar Strängnäs centrum- Resecentrum -Larslunda – Solberga – Biskopskvarn utgör ett konkret och genomförbart sätt för  mer miljövänlig transport till jobb, affärer och idrottsutövning. Det ökar också självständigheten för personer med funktionsnedsättning, ungdomar och äldre när behovet av egen bil minskar.

Busstrafiken mellan kommundelarna måste förstärkas, både med linjer och turtäthet. Det bidrar till jämlikhet och såväl social- och miljömässig hållbarhet. Kultur- och idrott samt handel måste vara tillgängligt för alla, även utan bil.

Matproduktion och inköp av råvaror i Strängnäs kommun har länge fungerat bra och har uppfyllt andelen ekologiska råvaror och andra kvalitetskrav. Vänsterpartiet vill nu se en tydligare klimatdimension/klimatpolitik där målsättningen är att minska klimatpåverkan. Förutom större andel klimatsmarta råvaror ska matspillet minska i skolor och omsorg. En stimulerande måltidssituation och välsmakande  mat är viktiga parametrar även för att uppnå miljömålen, då det minskar matspillet och ökar antal matgäster som får en klimatvänlig måltid.