Medborgarförslag: Stäng Trädgårdsgatan för bilar
Detta är vad David Aronsson framförde som argument för att ett medborgarförslag om att stänga Trädgårdsgatan för biltrafik skulle bifallas.
Under åren har flera åtgärder vidtagits för att förbättre trafiksituationen på/kring Trädgårdsgatan. Den senaste är ju att det blev en gångfartsgata. Alla kan väl lugnt konstatera att om inte alla gångtrafikanter håller ett tempo i takt med sverigeeliten på 400 m så har det inte fungerat.
Man får lätt känslan av att det sällan finns tillgängliga parkeringsplatser som medför märkbart kortare gångväg än från de stora parkeringsplatserna och att de platser som är avsedda för färdtjänst etc. är inte sällan blockerade av felparkerade bilar.
Gatans utformning bidrar till att hålla kvar luftföroreningar i närmiljön.
Jag anser att gatan bör begränsas till gångtrafik, cyklar och färdtjänst samt vid behov varutransporter, dvs att den ska stängas av för vanlig privatbilism. Det skulle förbättra trafiksäkerheten och göra gatan mer, inte mindre, shoppingvänlig samt förbättra livsmiljön för de som bor och arbetar utmed gatan. Det skulle vara en behövlig förlängning av den minimala bilfria zonen på Gyllenhjelmstorget. Ett bilfritt centrum är något som väldigt många städer har valt, med som jag ser det bra resultat.
Jag yrkar bifall till medborgarförslaget.
…och som svar på SD som hävdade att förslaget minskade tillgängligheten och gjorde det omöjligt för affärerna
Varutransporter kan med lätthet organiseras på gågator. Det sker i många städer. I värsta fall kan man använda någon sorts flexibla hinder.
Personer med handikapptillstånd har rätt att stå parkerade på en gågata i upp till 3 timmar. Då får de en parkeringsplats garanterat närmre butiken de ska till.
Som jag ser det är argumenten som framfördes av bl.a. SD inte relevanta.