Vi delar uppfattningen att politiken svikit de äldre

I dagens Eskilstuna-Kuriren skriver Gunnar Degerman på debattsidorna att politikerna har svikit de äldre. I stort är insändaren ett eko av V Strängnäs politik.

Det är oacceptabelt att socialnämnden inte får de resurser som behövs för att säkerställa en god vård. Vi har sagt och skrivit det förut, majoriteten (S, C, Fp, Mp) har valt en låg skattesats före acceptabla förhållanden inom omsorgen. Högeroppositionen är ju inte heller bättre, Moderaterna, Sp och Kd antydde till och med att det fanns miljoner över i Socialnämndens budget som med lätthet skulle kunna fördelas om till mer personal. Hade det varit så lätt att lösa det som Gunnar Degerman skriver  om så hade han inte behövt skriva insändaren.

Precis som han skriver så kan vi inte heller rekrytera personal till en verksamhet där de vet att de inte kommer kunna ta hand om de äldre på ett sätt som de själva finner acceptabelt och inte heller få den lön de förväntar sig.

Jag kan garantera att vi i fullmäktige, kommunstyrelsen och socialnämnden kommer att fortsätta att stå för samma linje som hittills.

Det behövs alltid effektiviseringar men i nuläget är det nödvändigt att tillföra skattemedel för att garantera en bra omsorg och bibehålla en bra kommunal service i övrigt (inte minst inom skolan). Verksamheternas nivå måste hållas uppe även när ekonomin knakar. Däremot så ska vi stå för våra egna kostnader, det är inte ok att skjuta kostsamma investeringar och underhåll framför sig för att uppnå det som Degerman skriver om. Det ska betalas med skattemedel.

David Aronsson
Ordf. V Strängnäs