Vänsterpartiets budgetförslag 2011

Pressmeddelande, Vänsterpartiets budgetförslag

Vänsterpartiet Strängnäs anser att det krävs fortsatt utveckling av de kommunala verksamheterna. I tider av hög arbetslöshet och efterdyningarna av en ekonomisk kris är det för oss främmande att späda på problemen genom nedskärningar.  Vi lägger ett fullt finansierat budgetförslag med satsningar på kvalitet och minskad arbetslöshet i kommunen.

Finns det tillräckligt med lärare och förskolepersonal i nuläget? Är det acceptabelt med  varsel av personal inom förskola? Är det ok att personalen inom omsorgen sliter ut sig och att omsorgskvaliteten blir lidande genom tidigare och nuvarande nedskärningar? Är det bra hushållning att satsa 2,5 miljon av skattepengar per år för att ge det privata kapitalet tillgång till hemtjänsten? Vi tycker inte det.

Satsningar

Vi lägger istället ett förslag där Barn och utbildningsnämnden och socialnämnden får täckning för de åtgärder som krävs för att kunna ha kvar nuvarande kvalitetsnivå och för de kostnader för försörjningsstöd som regeringens politik medfört. Utöver detta lägger vi pengar på bland annat…

  • En ökning av personaltätheten inom skola/förskola. (14 miljoner)
  • Ökat mediaanslag till biblioteken (0,3 miljoner)
  • Resurstillskott för att upprätthålla nuvarande kvalitet på gatubeläggningen (2,2 miljoner)
  • Personaltäthet särskilt boende, 0,48 till 0,50 (2,8 miljoner)
  • Personaltäthet gruppboende demens, 0,66 till 0,70 (1,3 miljoner)
  • Personaltäthet kortids/växel äldre 0,52 till 0,55 (0,4 miljoner)
  • Utökad nattbemanning särskilt boende, 2 till 3 undersköterskor/natt (8,6 miljoner)

De åtgärder vi föreslår kommer medföra ett behov av att anställa knappt 60 personer inom skola och omsorg. Det är bortsett från kvalitetsaspekterna inte minst viktigt för de undersköterskor som sparkats från vårdsektorn och de barnskötare som varslats i Strängnäs.

Finansiering

Vi anser att det finns besparingspotential, vi föreslår bland annat sänkta politiska arvoden och nedlagd Mariefredsnämnd (totalt 2,1 miljoner på KS). Det finns sannolikt möjligheter att bättre ta tillvara kompetensen i kommunhuset och minska volymen inköpt konsulthjälp, likaså att ytterligare effektivisera inköp av varor. Det är dock inget som vi kan avgöra från vår oppositions ställning. Därmed väljer vi att stå kvar vid den skattehöjning på ca 60 öre som vi föreslagit sedan 2009.

Konsekvenser av skattehöjning

Den skattehöjning vi föreslår (56 öre) medför en merkostnad för en ensamstående mamma, med två barn och 25 000 kr/mån i lön, på 140 kr/månad. För det får familjens barn tillbaka ca 620 kr/månad i form av satsning på deras skola, utöver majoritetens förslag. Mormor med boende inom den kommunala omsorgen får för sina 45 kr/månad tillbaka en ökad tillgänglighet på personal och ökad livskvalitet för ca 400 kr/månad . Familjen har alltså betalat knappt 200 kr/månad för att få tillbaka kommunal service, motsvarande minst 1000 kr/månad, och bättre livsförutsättningar och minskad risk för arbetslöshet.

Vi vill inte höja skatten, men för att ha en kommunal servicenivå inom skola och omsorg som motsvarar vad vi och många medborgare kräver och som många elever och brukare så väl behöver, så ser vi i dagsläget inget alternativ. En kommunal skattehöjning medför förstås en kostnadsökning för de grupper vi önskar hjälpa. Hjälpen de får tillbaka på ett pedagogiskt och mänskligt plan kan dock bli flera gånger större än den ökade kostnaden. Det viktigaste är att de får den kvalitetsnivå på skola och omsorg som de har rätt att förvänta sig.

Andra partiers förslag

Det är oacceptabelt att skära ned ytterligare på Barn- och Utbildningsnämnden och Socialnämnden, som den högra delen av oppositionen (i form av Moderaterna, Kristdemokraterna och Strängnäspartiet) gör i sin s.k. ”skuggbudget”. Vi ser det också som gränsfall på ohederligt att säga att en satsning görs på barn och ungdomar när tillskottet är lägre än besparingarna. (Vi misstänker dock att det är slarv med siffrorna, men det skulle inte vara första gången M och SP på grund av behov av att fokusera på gjorda omprioriteringar kallar en nedskärning för satsning)

Vi är också ytterst förvånade att Socialdemokraterna tillsammans med sina borgerliga majoritetskollegor lägger en budget även för 2011 som framstår som om man inte ger socialnämnden täckning för de kostnader som uppstår när nämnden ska försöka bibehålla samma kvalitet som under 2010. Är det hemtjänsten eller insatser för funktionshindrade man tänkt sig spara på?

Vänsterpartiet Strängnäs

2010-06-11

Nämnd Jämförelse
tkr Bibehållen
kvalitet
S, C, Fp M, Kd, Sp V V MFN korr
Kommunfullmäktige -5854 -5805 -5800 -5855 -5855
Kommunstyrelse -102770 -103670 -97800 -99071 -103567
Barn- och utbildningsnämnd -629001 -628181 -623100 -643001 -709099
Socialnämnd -491481 -484755 -471200 -504771 -525815
Kulturnämnd -22096 -22000 -23600 -22577 -23629
Plan och byggnämnd -5141 -5050 -5100 -5140 -5140
Miljö- och räddningsnämnd -27106 -27052 -26800 -27107 -27107
Teknik- och fritidsnämnd -51044 -52137 -50900 -53244 -56209
Mariefredsnämnden -96055 -95928 -96100 -95655 0
Summa nämnder -1430548 -1424578 -1400400 -1456421 -1456421

==================

Yrkande gällande preliminär årsplan, KF §8

Jag yrkar avslag på kommunstyrelsens förslag till beslut och yrkar istället att

  1. för budgetåret 2011 fördelas 1 456 421 tusen kronor i driftmedel för kommunens verksamhet,
  2. driftmedlen fördelas med 5 855 tusen kronor till kommunfullmäktige, 103 567 tusen kronor till kommunstyrelsen, 709 099 tusen kronor till barn- och utbildningsnämnden, 525 815 tusen kronor till socialnämnden, 23 629 tusen kronor till kulturnämnden, 5 140 tusen kronor till plan- och byggnämnden, 27 107 tusen kronor till miljö- och räddningsnämnden, 56 209 tusen kronor till teknik- och fritidsnämnden, samt 0 kr till Mariefredsnämnden (som därmed läggs ned).

David Aronsson

Vänsterpartiet Strängnäs

===============

För ytterligare information eller kommentarer så hänvisas till

David Aronsson
[email protected], 070-362 70 50, jobb: 0155-264118

Kopiera länk