Inga betyg i åk 4 och 5 – replik på liberalerna

Den 29 januari skrev fyra lokala Strängnäs Liberaler om införande av betyg i årskurs 4. En av flera dåliga Liberala idéer i Januariavtalet.

Forskningsstödet för att införa dagens betygssystem för yngre elever är milt sagt skakigt, vilket Liberalerna också lite omskrivet medger i sin debattartikel. 

Institutet för arbetsmarknad- och utbildningspolitisk utvärdering gav ett tydligt remissvar inför det försök med tidiga betyg som påbörjades 2017.

Även om det direkta vetenskapliga empiriska underlaget är litet bedömer IFAU att det finns starka skäl till att inte låta betygsättning av elever i ÅK4 och 5 inom ramen för föreslagna experiment ske med betygskriterier som tillmäter elevens svagaste sidor stor (eller i extrema fall all) betydelse.”

Ett utvecklingssamtal per termin och de kommunala skolornas skolsystem Quiculum ger en bra bild. På Elevkort-sidan framgår omdömet för varje ämne och lärarens anteckningar från utvecklingssamtalen om vad som behöver jobbas på i skolan och vad föräldrarna kan hjälpa till med. Det sker då utan att på ett barn stämpla ett dåligt betyg för en spretig prestation. 

Låt unga barn behålla stoltheten över de delar av ett ämne de är bra på. Skola och föräldrar vet vad som behöver förbättras.

En sak håller jag med Liberalerna om. Som förälder hade jag inför valet till åk 4 gärna vetat om ifall den kommunala skola vi nyss valt för vårt yngsta barn hade planer på att införa betyg från åk 4. Då hade vi övervägt att välja en annan.

 

David Aronsson

Gruppledare

Vänsterpartiet Strängnäs

Kopiera länk