Vänsterpartiet Strängnäs skuggbudget – ramar och mål 2015
Mål och budgetramar för år 2015
Resultatbudget, drift- och investeringsramar utgör de ekonomiska förutsättningarna för nämndernas planering av verksamheten. Kommunfullmäktiges mål och fördelning av budgetramar ska skapa riktning för prioriteringar i nämndernas arbete med mål och budget för år 2015.
Mål 2015
- Alla kommunmedborgare ska behandlas på ett likvärdigt sätt, oavsett etnisk tillhörighet, kön, sexuell orientering, ålder eller funktionsnedsättning. Alla i Strängnäs ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom alla delar av samhället och livet.
- Kommunen ska vara ett föredöme inom miljöområdet och minska energianvändningen mot en långsiktigt hållbar nivå.
- Alla barn och unga skall ges goda förutsättningar att utveckla sin fulla förmåga.
- Kunskapsnivån höjs genom god kvalitet i hela utbildningskedjan från förskola till högre utbildning. Alla elever som går ut 9:an ska ha godkänt i alla ämnen.
- Tryggheten ökar och hälsan förbättras.
- Medborgarna ska ha insyn i och inflytande över den dagliga samhälleliga verksamheten.
- Strängnäs kommun skapar goda förutsättningar för att alla ska ges möjlighet att delta i ett kulturliv med aktivitet, kreativitet och stor mångfald. Barn och unga kommer först.
- Kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare med tydligt ledarskap och stolta medarbetare. Alla som jobbar inom kommunen ska ha rätt till heltid och rätt att slippa delade turer.
- Kommunens tjänster och service ska ha sådan omfattning och kvalitet att de av alla kommunmedborgare uppfattas som i princip heltäckande för deras behov.
- Den kommunala ekonomin ska vara så stabil att svängningar i den kommunala verksamhetens kvalitet och långsiktiga hållbarhet inte ska uppstå.
Prognos 2014
Årets resultat 2014 beräknas bli ett underskott om 21,3 miljoner kronor att jämföras med budgeterade överskottet om 0,5 miljoner kronor. Socialnämnden och Barn- och utbildningsnämndens prognoser har försämrats under året. Åtgärder för att minska befarade underskott har inte gett effekter i den omfattning som har krävts. Nämndernas samlade underskott beräknas uppgå till 40 miljoner kronor vid årets slut.
Budget 2015
Nämnderna måste få en budgetram som de klarar att följa med den verksamhet som förväntas. Det är inte långsiktigt hållbart för verksamheten eller kommunen som helhet att en för begränsad budget läggs. Att det alltid är en fråga om nedskärningar för att nå en underfinansierad budget skapar inte en bra verksamhet.
Volymsökningar och nödvändiga kvalitetsförbättringar och verksamhetsomställningar behöver få täckning i budgeten för 2015. Det är viktigt att budgeten visar ett långsiktigt positivt resultat för att finansiera de investeringar som är en effekt av kommunens ökade befolkningsantal.
För att upprätthålla bibehållen kvalitet jämfört med år 2014 behövs en ökning av den totala budgeten med 123,5 miljoner kronor. Bibehållen kvalitet är samma budget som år 2014 uppräknad för prisökningar, löneökningar och volymsökningar (fler barn, fler äldre etc.). Det medför en verksamhet som för den individuella brukaren blir på samma servicenivå som året innan avseende exempelvis personaltäthet.
Ökningen av skatteintäkterna beräknas till 95,6 miljoner kronor. Detta innebär att i grundläget saknas intäkter på ca 30 miljoner kronor per år för att hålla samma kvalitet som tidigare år. Detta beror på volymförändringar som delvis är kopplade till att kommunens befolkning årligen växer med ca 1%, liksom volymförändringar på grund av en åldrande befolkning.
Denna budget utgår från grundläget att kvaliteten på verksamheten inte ska sänkas jämfört med 2014. Däremot ligger ett generellt effektiviseringskrav på 1% utlagt på alla nämnder samt ett generellt besparingskrav på 4% på Kommunstyrelsen.
En skatteökning på 78 öre tillför 54,6 miljoner.
Kommunfullmäktige
Dagens verklighet präglas av ett ökat avstånd mellan allmänhet och politiker. För många människor innebär den också en känsla av maktlöshet inför de små möjligheterna att påverka politiska beslut. Fullmäktige ska göra allt för att bryta denna olyckliga trend. Fullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och har ett särskilt ansvar för demokratin.
Vi vill utveckla och fördjupa den lokala demokratin. Representativ demokrati får aldrig innebära att de direkta kontakterna mellan medborgare och politiker inskränker sig till en valrörelse vart fjärde år, en levande demokrati kräver mer. Det krävs en ständig dialog mellan politiker och befolkning.
Volymsökningar inkluderade i budget (-577 tkr)
Material och utbildning till nya ledamöter 650 tkr
Effekt av nya pensionsregler för förtroendevalda 500 tkr
Förbättringar av webbsändningar etc. 150 tkr
Inget allmänt val – 2 127 tkr
Pris-/Löneökningar 200 tkr
Budget 2015 (11 617 tkr)
Effektiviseringskrav 0% 0 tkr
Budget 2014 12 247 tkr
Bibehållen kvalitet 11 617 tkr
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens roll som beredande för fullmäktige behöver stärkas. Beredningarna måste bli öppnare och ha mer faktaunderlag, i enlighet med majoritetsförklaringen.
Mycket av kommunen utvecklingsarbete samlas under Kommunstyrelsen. Det är en viktig långsiktig verksamhet men en anpassning av arbetet behöver ske så att en större del utförs av egen personal och att arbetet fokuseras på verksamhetseffektivitet inom förvaltningen.
Volymsökningar inkluderade i budget (5 747 tkr)
Strängnäs Business Park 700 tkr
E-tjänstportal 75 tkr
Kollektivtrafik 3 222 tkr
Effekt av nya pensionsregler för förtroendevalda 50 tkr
Pris-/Löneökningar 1 700 tkr
Kvalitetsförbättringar (2 400 tkr)
Beslutsstödssystem 850 tkr
Sociala krav i upphandling 50 tkr
Systematiskt arbetsmiljöarbete 1 500 tkr
Budget 2015 110 625 tkr
4% effektiviseringskrav – 4 619 tkr
Politisk organisation – 2 700 tkr
Nuvarande prognostiserad kostnad under budget – 2 000 tkr
Budget 2014 115 465 tkr
Bibehållen kvalitet 119 212 tkr
Barn- och utbildningsnämnden
Nämnden är kommunens till kostnader sett största nämnd och påverkar direkt en stor del av kommunen medborgare, antingen som elever, föräldrar eller personal. En välfungerande skola är avgörande för kommunen och inte minst de barn som växer upp till framtidens arbetande befolkning.
Strängnäs skolor präglas av en stor socioekonomisk segregation till följd av det fria skolvalet. Det stora antalet friskolor gör också att skolan blir ekonomiskt ineffektiv och pedagogiskt svårstyrd med fluktuationer i elevantal på enskilda enheter.
Skolan har utmaningar i form av flera sjunkande indikatorer, exempelvis anser bara 18% av eleverna i årskurs 8 att de får hjälp av lärarna när de behöver hjälp med skolarbetet. Budgetmedel tillförs för att kunna öka antalet assisterande lärare.
För att förskolan ska ha en pedagogiskt roll för alla barn inkluderas budgetmedel för att öka vistelsetiden för de barn som har föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga med elevens syskon till 30 timmar. Budgetmedel tillförs för att öka personaltätheten vid ökad vistelsetid.
Volymsökningar inkluderade i budget (51 985 tkr)
Fler elever i förskola 6 922 tkr
Fler elever i grundskolan 19 065 tkr
Fler barn i fritidsverksamhet 4 982 tkr
Färre elever i gymnasiet -1 708 tkr
Ökad modersmålsundervisning 500 tkr
Ökat antal elever med skolskjuts 325 tkr
Fler elever i särskola 1 355 tkr
SFI 2 106 tkr
Ökat behov av elevhälsoresurs 500 tkr
Pris-/Löneökningar 17 700 tkr
Kvalitetsförbättringar (8 150 tkr)
Ökad vistelsetid 3 700 tkr
Ökad personaltäthet grundskola 4 450 tkr
Budget 2015 813 508 tkr
1% effektiviseringskrav – 7 631 tkr
Budget 2014 763 124 tkr
Bibehållen kvalitet 812 989 tkr
Socialnämnden
Socialnämnden är en leverantör av omsorg, vård, folkhälsa och jämställdhet.
Budgeten för Socialnämnden har under flera år varit underbudgeterad med stora nedskärningskrav på verksamheten in på varje nytt år.
Nämnden har under flera år gått med underskott av varierande orsaker. Orsaker har varit felaktiga prognoser för bostadsanpassning och försörjningsstöd samt svårigheter att anpassa personalstyrkan till budgeten utan att bryta mot lagstiftning eller orsaka sjukskrivningar när andelen äldre med privata utförare av hemtjänst ökat i förhållande till budgeterad nivå för året.
Det finns ett behov i verksamheten att öka antalet demensplatser.
En omställning till mindre arbetsgrupper och mer eget handläggningsstöd i enlighet med förslagen i den genomgång som har gjorts av förvaltningens verksamhet behöver genomföras i närtid för att få ned kostnader och sjukfrånvaro.
Volymsökningar inkluderade i budget (56 450 tkr)
Ökning anhörigstöd 900 tkr
Ökning boendestöd/servicelägenheter 3 000 tkr
Förändringar LSS/personligt stöd 4 700 tkr
Ökning aktivitetsstöd (ungdomar under 19 år) 1 050 tkr
Jobbtorget 2 500 tkr
Ökning vårdinsatser 6 400 tkr
Ökning hemsjukvård 1 700 tkr
Hemtjänst (volymsökning, underbudgetering) 20 900 tkr
Pris-/Löneökningar 15 300 tkr
Kvalitetsförbättringar (19 550 tkr)
Åtgärdsplan socialkontoret 15 450 tkr
Ökad nattbemanning boenden 4 100 tkr
Budget 2015 656 682 tkr
1% effektiviseringskrav – 5 814 tkr
Budget 2014 581 446 tkr
Bibehållen kvalitet 642 996 tkr
Kultur- och fritidsnämnden
Nämnden har ett viktigt uppdrag i att låta kulturen bli en positiv faktor i allas liv. Strängnäs kommun ska skapa goda förutsättningar för att alla ska ges möjlighet att delta i ett kulturliv med aktivitet, kreativitet och stor mångfald, med fokus på barn och unga i första hand.
Volymsökningar inkluderade i budget (900 tkr)
Ökande e-boklån 300 tkr
Pris-/Löneökningar 600 tkr
Kvalitetsförbättringar (2 120 tkr)
Socialbibliotekarie 490 tkr
Ökad medieanslag till riksgenomsnitt 460 tkr
Kulturskolan (Bild&form, Nycirkus, dans) 340 tkr
Kulturskolan (fler elever sång/gitarr) 230 tkr
Allmänkulturell programverksamhet 600 tkr
Budget 2015 32 993 tkr
1% effektiviseringskrav – 301 tkr
Budget 2014 30 074 tkr
Bibehållen kvalitet 31 174 tkr
Teknik och servicenämnden
I nämndens uppdrag ingår att hålla allmänna ytor och vägar i ett bra skick. Det är en fråga om allt från att skapa ett bra intryck för de som besöker kommunen till att öka känslan av trygghet och säkerhet för de som rör sig i tätorterna. Nämnden har också ansvaret för en viktig verksamhet i form av kommunens tillagning och distribution av mat.
Volymsökningar inkluderade i budget (4 983 tkr)
Fler fastigheter/ytor, ökade driftskostnader 1 508 tkr
Ökade IT-kostnader, e-tjänster 1 175 tkr
Pris-/Löneökningar 2 300 tkr
Kvalitetsförbättringar (1 260 tkr)
Ekologisk mat 360 tkr
Närodlad mat 300 tkr
Måltidsutvecklare 600 tkr
Budget 2015 120 274 tkr
1% effektiviseringskrav – 1 180 tkr
Budget 2014 118 049 tkr
Bibehållen kvalitet 123 497 tkr
Samhällsbyggnadsnämnden
I samhällsbyggnadsnämnden samlas kommunens samhällsplanering i form av detaljplaner, samhällsanalyser och bygglov samt hållbar utveckling, miljöstrategi och kommunekolog. Nämnden gör det praktiska arbetet för att styra utökningen av Strängnäs kommun på ett hållbart sätt.
Volymsökningar inkluderade i budget (1 820 tkr)
Diverse volymsökningar 1 420 tkr
Pris-/Löneökningar 400 tkr
Kvalitetsförbättringar (283 tkr)
E-tjänstportal 150 tkr
Regional samverkan 133 tkr
Budget 2015 14 534 tkr
1% effektiviseringskrav – 110 tkr
Flera delar av den tidigare Nämnden för hållbart samhälle har tillförts nämnden, vilket gör jämförelser med tidigare år missvisande.
Miljötillsynsnämnden
Miljötillsynsnämnden är samhällets kontroll av att verksamheter, företag och privatpersoner följer de lagar som Riksdagen stiftat för att skydda vår natur och miljö. I en expanderande kommun som vill exploatera naturnära områden eller tidigare industrimark behövs en intern miljökontroll som är fristående från övriga nämnder och verksamheter.
Volymsökningar inkluderade i budget (400 tkr)
Pris-/Löneökningar 400 tkr
Kvalitetsförbättringar (240 tkr)
Deltagande i VA-plan 40 tkr
Skydd av dricksvattentäkter 100 tkr
Kartläggning av förorenade områden 100 tkr
Budget 2015 4 820 tkr
Effektiviseringskrav 0% 0 tkr
Flera delar men inte alla av den tidigare Nämnden för hållbart samhälle finns i nämnden, vilket gör jämförelser med tidigare år missvisande.
Övriga antaganden
- Hyreskostnader motsvarande 10,4 miljoner kronor budgeteras centralt på finansförvaltningen och nämnderna tilldelas budget när lokalen tas i bruk
- Pensionskostnader om 39, 5 miljoner kronor
- Exploateringsvinster uppgår till 8 miljoner kronor
- Central lönepott om 6,5 miljoner kronor
- Personalomkostnadspålägg om 38,46 % är oförändrat jämfört med 2014
- Ingen ekonomisk buffert
Investeringar
Kommunens investeringsnivå sänks från 90 miljoner till 53 miljoner 2015,
i enlighet med KS förslag till beslut i ärendet (KS/2014:504-0061).