Motion – Laddstolpar med 43 kW- och 50 kW-laddning i alla tätorter i kommunen
Kommunfullmäktige 27 mars 2023
Uppenbara vinster om kommunen väljer att uppgradera laddinfrastrukturen i tätorterna:
-Många kommuninvånare vågar då ta steget att byta till elbil. Dom som redan har elbil kommer att jubla över den ökade möjligheten att ladda inom kommunen.
-Ökande antal turister med elbil kan tryggt välja Strängnäs kommun som resmål. Det betyder fler besökare som både laddar, äter och shoppar i stället för att bara åka förbi.
-Kommunen skapar viktiga förutsättningar för att kunna uppnå vår del av Parisavtalet om Fossilfrihet år 2030.*
Det vi ser skulle behövas i ytterligare kapacitet är
Fyra laddstolpar i Strängnäs innerstad.
Fyra laddstolpar i Mariefreds innerstad.
Två laddstolpar i Åkers styckebruks tätort.
Två laddstolpar i Stallarholmens tätort.
Jag yrkar därför på att
Kommunstyrelsen får uppdraget att via Strängnäs kommunföretag AB med dotterbolag se till att det i god tid innan nästa års turistsäsong finns ytterligare laddstolpar med 43 kW- och 50 kW-laddning i tätorterna.
Yvonne Knuutinen
Vänsterpartiet
Bakgrund
Bild 1: Bolagsordning Strängnäs Kommunföretag AB
Bild 2: Ägardirektiv Strängnäs Kommunföretag AB
Under 2022 var elbil det vanligaste nybilsköpet i Sverige. Nu finns mer än 450 000 laddbara fordon i Sverige. Men laddinfrastrukturen hänger inte med. I Strängnäs kommuns tätorter finns det endast 2 laddstolpar i Strängnäs. Mariefred, Åker och Stallarholmens tätorter saknar helt publik möjlighet att ladda elbil.
I Biskopskvarn finns ett antal laddstolpar. Men gissningsvis passar många av de som tvingas stanna i Biskopskvarn i flera timmar för att ladda sin elbil, även på att äta där. Det betyder att tätorterna tappar besökare, när man inte samtidigt kan ladda sin elbil.
*I Strängnäs står transporter för ca 60 % av de fossila utsläppen, varav personbilstrafiken ensamt står för drygt 50 %. (se strangnas.se/ Koldioxidbudget 2022). Snabba och kraftfulla åtgärder som underlättar för invånarna att fasa ut användningen av bensin och diesel, är därmed vår enda chans att kunna uppnå vår del av Parisavtalet.