Val 2022

Vår meny till Nordiska Mästerskapen i Food Truck

Här är vår meny till helgens (22-23 juli) Nordiska Mästerskap i Food Truck i Mariefred (länken öppnar imariefred.nu).

Du kan läsa mer om våra förslag här på sidan. För konkreta åtgärder och pengar kan du läsa vårt förslag på flerårsplan för kommande tre år.

Strängnäs kommun har en period bakom sig med mycket bra ekonomiska resultat. En välfungerande ekonomistyrning och extra statliga pandemipengar i kombination med lägre kostnader än förväntat för pandemin har skapat överskott som vida överskridit budget.

Samtidigt är skolresultaten inte bättre, snarare sämre. Barn med behov av särskilt stöd får för ofta inte fungerande åtgärdsplaner. De strukturella problemen med en socioekonomiskt segregerad skola möts inte av det sätt skolan finansieras eller av åtgärder från den styrande majoriteten. Skolan är avgörande för samhället och för individen. Kostnaden för skolans misslyckande är många gånger högre än kostnaden för att skapa vettiga förutsättningar för skolan och enskilda elever.

Personalbehovet inom omsorgen är högt och tillgången på utbildad personal inte tillräckligt. En  åldrande befolkning och att vi lever allt längre ökar behoven av kommunala insatser. Det är positivt att vi lever längre och kommunen måste då möta behovet av både aktiviteter, infrastruktur och omsorg. Kommunens roll är extra viktig för de som på dagens välfärdsmarknad inte har råd att köpa daglig hjälp och omsorg.

Över den kommunala verksamheten ligger samma ansvar för omställning av samhället som ligger på staten, företag och invånare. Om vi ska vända klimatutvecklingen och undvika katastrofala temperaturhöjningar så måste alla göra sitt. Då måste  inte minst offentlig sektor gå före,  bygga upp förutsättningarn och visa vägen för invånarna. Strängnäs kommun har många fina ord på papper, men har varit sega i att göra dem till verklighet.