Fullmäktige

Interpellation – Leder ägardirektiven till klimatåtgärder?

Till Kommunstyrelsens ordförande

Vi hade tidigare en diskussion om ägardirektivens text “…ska aktivt arbeta med hållbarhets-, miljö-, energi- och klimatfrågor” faktiskt har något effekt eller om det bara var fina ord som måste vara med.

Det har varit svårt att hitta konkreta åtgärder för att få en bild av hur långt fram klimatarbetet ligger i bolagen och hur det prioriteras i förhållande till produktionskostnad.

Vi vill därför ha svar på följande frågor

1. Vilka åtgärder utöver exempelvis de rätt begränsade energiåtgärder som ingår i byggnation i exempelvis miljöstandard Silver/Guld har SFAB, inklusive SBAB, vidtagit i sina fem senaste  byggnadsprojekt? (noll- eller plushus? solceller? investeringar i extra energisnål utrustning? investering i klimatsmarta byggmaterial?)
  2. Vilka klimatåtgärder utöver det som är lagstadgat för verksamheter inom energi, VA och avfall har SEVAB vidtagit de senaste två åren? Vilka fem klimatåtgärder kan lyftas fram som lite utöver det normala effektivisering- och förbättringsarbetet?

David Aronsson            Yvonne Knuutinen