Fullmäktige

Interpellation – Klimatet och därtill kopplade åtgärder och aktiviteter

Till Kommunstyrelsens ordförande

Ingen har väl missat FN:s klimatpanel IPCC:s nyligen publicerade klimatrapport:

I IPCC:s rapport står det klart; att om vi inte genomför omedelbara, starka och storskaliga minskningar av koldioxidutsläppen, kommer det inte att vara möjligt att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. (För dig som snabbt vill ha en överblick över hur Europa påverkas av klimatförändringarna; se IPCC:s regionala faktablad.)

Efter denna sommar av extremväder, bör det stå klart för oss alla att klimatförändringarna pågår. Vi drabbas även i vårt land. Även i Strängnäs.

Vänsterpartiets önskan är att alla Strängnäs politiker nu agerar som den gnista av hopp vi behöver vara. Vara de modiga ledare som våra medborgare behöver. Lämna inte klimatfrågan ”till något annat parti” till skolstrejkare eller naturskyddsföreningar.

Det är vi politiker som har verktygen och det är på oss det hänger:

Strängnäs Klimat- och energiplan antogs här på KF i april. Då fanns ingen åtgärdsplan och inga aktiviteter kopplade till planen. Men för att kunna bli verkningsfull, måste Klimat- och energiplanen kompletteras med åtgärder och tidssatta aktiviteter.

Många har redan lidit skada av extremväder. Framtiden bestäms nu. Det är vi politiker som har verktygen och det är på oss det hänger.

Jag vill därför ha svar på följande frågor

1. Finns det nu (augusti) en plan för åtgärder och aktiviteter kopplade till Klimat- och energiplanen?
    Om svaret är “Nej”: Är en plan för åtgärder och aktiviteter kopplade till Klimat- och energiplanen beställd av Kommunstyrelsen? Om inte, hur ska vi politiker kunna bedöma att åtgärdsförslagen i Klimat- och energiplanen genomförs inom rimlig tid?
  2. Hur får vi politiker samt alla medborgare tillgång till planen för åtgärder och tidssatta aktiviteter?
  3. Hur får vi politiker samt medborgarna insyn i hur kommunen arbetar med Klimatet och därtill kopplade åtgärder och aktiviteter?
  4. Hur ska vi politiker kunna möta medborgarna (väljarna) om vi inte agerar tillräckligt?

Yvonne Knuutinen