Politiska dokument

Flerårsplan 2021-2023 – Ekonomisk plan 2021-2023 med budgetramar

Vänsterpartiet lägger en budget anpassad för en lågkonjunktur men genomför de satsningar som vi ser som nödvändiga för ett hållbart samhälle.

Omsorgen och skolan har ett behov av ökade resurser både för personal och verksamhetsutveckling. Socialnämndens arbete mot arbetslöshet och att stötta ungdomar som inte går gymnasiet är extra viktigt när konjunkturen sviker. Miljöarbetet måste gå från planer till att planerna faktiskt verkställs. Nämnderna får därför resurser för att kunna påbörja den förändring Vänsterpartiet strävar mot även om skatteunderlaget inte ökar så mycket som tidigare.

Årsplanen har en horisontell budgetering som innehåller övergripande satsningar på arbetsmiljö, tidiga insatser för barn och unga och arbetet med Agenda 2030. Där finns också budget för särskilda lönesatsningar och volymjustering samt reserver för skatteprognosavvikelser, oförutsedda kostnader och en reserv för att möta en lågkonjunktur med högre kostnader för försörjningsstöd och arbetsmarknadsinsatser. Den horisontella delen av budgeten uppgår till 4 % av skatteintäkterna år 2020 (93 mkr).

Under planperioden ser vi inga förutsättningar för att upprätthålla den årliga 0,9 % nedskärning som majoriteten tidigare sett som nödvändig för ekonomisk hållbarhet. Som vi ser det skulle den vara samhällsekonomisk olönsam om den används vid fel tillfällen.

Vi föreslår heller inte att målet för överskott sätts till 2 % för år 2021. I en ekonomisk nedgång är det inte ett mål som ska uppnås enskilda år eller under en enskild planperiod. Under planperioden räknar vi med att vårt förslag medför ett överskott på minst 1,4 %. Under kommande konjunktursvängning ur lågkonjunkturen räknar vi med att återställa överskottet till långsiktigt hållbar nivå genom en period med kompenserande högre överskott. Om budgeterad buffert för volymjustering, skatteprognosförändringar samt oväntat starka negativa konjunktureffekter inte alls behöver användas så uppgår överskottet till 3,4 % över planperioden.

Skatteintäkterna baseras på en oförändrad skattesats om 21:67 kr år 2021, en ökning till 21,97 år 2022 och till 22,22 år 2023.

OBS! Tabellen gäller kostnader, så minus betyder mer resurser.

Nämnd, tkr Budget 2021 Plan 2022 Plan 2023 Politiska prioriteringar

Budget 2021