Fullmäktige
Äldre kvinna som sitter och tittar på en kvinnlig omsorgspersonal som har händerna på kvinnans axlar

Interpellation – Hemtjänsten, vad är det som kostar?

Vi fortsätter att hålla fokus på frågan om hemtjänstens kostnader, arbetssituation och arbetsmiljö/sjukfrånvaro. Majoritetens (S+M) enkla svar att den kommunala utföraren har för många anställda är ett allt för enkelt svar. Att svara på varför det är så är då avgörande för att förstå om, vad, eller vad som är rimligt att göra åt det samt inte minst vilka effekterna av nedskärningar blir.

När vi under våra undersökningar sett att flera privata utförare har lika mycket tilldelad brukartid per anställd som den kommunala utföraren så vill vi ha ett bättre svar än att ospecificerade osthyvelsbesparingar är lösningen.

Därför så har vi lämnat in en till interpellation.

Frågor till Socialnämndens ordförande.

Hemtjänsten har under flera år, i princip ända sedan införandet av LOV, varit en fråga för nedskärningar, kostnadsfrågor och hög sjukfrånvaro. Trots detta så får jag intrycket av att det finns hål i informationen och frånvaron av en sammanhängande analys är påtaglig.

Vi har sett konsultrapporter som i princip bara konstaterat att hemtjänsten kostar mer än vad kommunen vill att den ska göra. Vi och andra partier har ställt interpellationer som täppt till hål, men fortfarande kvarstår många frågor. Det finns nu rätt många bitar men den  övergripande analysen och det färdiglagda pusslet saknas, så jag vill fortsätta att fylla på bitar.

Det duger inte att bara säga att det kostar för mycket, speciellt inte när exempelvis kostnadsfördelningen mellan hemtjänst och särskilt boende är så kraftigt förskjuten som den är i Strängnäs jämfört med många andra kommuner.

Därför ställer jag följande frågor.

Vad har …

1. totalt antal biståndstimmar per antal operativa anställda (sjukvårdsbiträden, undersköterskor)
  2. totalt antal brukare per antal operativa anställda
  3. de overheadkostnader som belastat hemtjänsten
  4. de totala transportkostnaderna
  5. totalt antal körda km

… varit under åren 2015, 2016, 2017 och 2018?

David Aronsson