Vi tar ansvar för skolan på ett mer ansvarsfullt sätt

Moderaternas kommunalråd, ordförande i Barn- och utbildningsnämnden och gruppledaren skrev en debattartikel som publicerades den 10 februari. Den artikeln får oss att undra om moderaterna verkligen förstått vad problemet är med skolnedläggningsförslaget.

Vi är överens med moderaterna om att den stora etableringen av friskolor i Strängnäs har medfört ett överskott på skollokaler. Däremot är vi inte med på att lösningen på den överetableringen av skolor i Strängnäs tätort är att lägga ned alla små lokala skolor. Det är inte lokalhyrorna som är problemet, det vet ni moderater lika bra som alla andra. Hyrorna är i sammanhanget inte särskilt relevanta. Det är inte heller de skolor ni vill lägga ned som kostar mest i hyra

Används med tillstånd av illustratören (Ulf Andersson Eckardt)

Vi tycker inte heller att vi ska fortsätta som ingenting hänt när den kommunala skolan tappar elever. Vi vill höja skatten och ge pengarna till skolan. Vi vill kraftigt öka den socioekonomiska faktorn i elevpengen, så att de skolor som behöver resurserna mest får det (till mindre klasser, högre lärartäthet, stöd till rektorer och bättre löner). Vi vill ha tydlig profilering av de kommunala högstadierna. Vi vill ha småskolestöd till de små skolorna utanför de större tätorterna. Vi vill fortsätta att ha en stor geografisk spridning på de kommunala skolorna, så att den kommunala skolan alltid är det närmaste och bästa alternativet. Så behåller vi och får tillbaka eleverna till den kommunala skolan och så tar vi ansvar för hela kommunen.

Det är oansvarigt att införa en enda F-6 skola med skolval vid två tidpunkter, som ska samsas med skolor med annan stadieindelning. Det är oansvarigt att ta beslut om skolstruktur innan man fått besked om friskolan på Fogdö får starta. Ska man omorganisera igen om mer än halva underlaget för den ombildade Karinslundsskolan istället hamnar där?

Det är odemokratiskt att genomföra en svåråterställd ändring några månader innan valet (där nuvarande majoritet förhoppningsvis faller) när större delen av oppositionen är emot förslaget. Det är odemokratiskt att säga att man inte vill lyssna på medborgarnas synpunkt genom begärd folkomröstning, med cirkelargumentet att man tänker besluta innan man lyssnat och därför är det onödigt att lyssna.

Det är ologiskt att prata om några miljoner i hyreskostnader när man samtidigt drar in många gånger mer genom en budgetnedskärning. Det är oärligt att prata om skolkostnader och resurser när det egentligen är långsiktig ekonomisk planering och skatteeffektivitet man menar. Moderat “ansvarstagande” gav kommunen avtalet för Campus och ett underhållsberg för grundskolorna (där sen återställningen höjde hyrorna). Denna gång riskerar ert ansvarstagande kring den kommunala skolan att resultera i fler friskolor. Ni får gärna sluta att ta ansvar efter valet!

David Aronsson

Gruppledare Vänsterpartiet Strängnäs