Skoldebatt

Detta är starten på skoldebatten mellan V och M.

Det verkar vara lätt för de borgerliga politikerna i Strängnäs att sjunga privatskolornas lov samtidigt som man totalt blundar för de kostnader och inskränkning i valfriheten som de medför. Senast i raden var Fredrik Lundgren (fp) med en debattartikel den 28 augusti.

När Karinslundsskolan stängde tvingades de elever som valt den skolan välja en annan. Det fria valet för en elev blev ett påtvingat val för en annan elev. Det är det som Lundgren (fp) och andra högerpolitiker efterfrågar i efterhand när de säger ”kommunen anpassade inte lokalerna”, d.v.s. majoriteten stängde inte (kommunala) skolor och tvångsflyttade inte elever.

Kostnaden för de kommunala skolorna minskar inte om lokalerna inte utnyttjas fullt ut. Den lokalpeng som följer med varje elev gör att den totala lokalkostnaden ökar för varje elev som går från kommunal skola till privat. Privatskolorna i Strängnäs har de senaste tio åren kostat Strängnäs kommun ca 45 miljoner kronor i hyra för ej utnyttjade klassrum och inventarier. Pengar som bekostat privatskolornas hyra istället för lärarlöner i den kommunala skolan. Den nya Gripsholmsskolan i Mariefred kostar i nuläget kommunen en halv miljon per år i lokalkostnader, eftersom den medfört att det uppstått tomma platser i den kommunala skolan. Den totala kostnaden för att kommunen betalar både för privatskolornas lokaler och för ej utnyttjad plats i den kommunala skolan är idag 3,5 miljoner per år, med Karinslundsskolan borträknad trots att den fortfarande kostar.

Vi vill ge alla elever tillgång till olika pedagogiska inriktningar, i kommunala skolor. Vi tror mer på samverkan än konkurrens och skolor med samma huvudman där det inte gör så mycket att två ”skolor” med olika pedagogisk inriktning delar lokaler. Där förändringar i elevantalet bara påverkar elever som ska välja skola första gången, inte de som redan valt och börjat. En skola där alla får tillgång till den pedagogiska metod som passar den enskilda eleven bäst, oavsett hur aktiva föräldrar man har. Nu visar också en alldeles färsk utvärdering från skolverket att segregeringen inom skolväsendet ligger bakom de försämrade skolresultaten. Så här säger sig skolverkets chef Per Tillberg till Sveriges Radio den 25 september:” – Det är nästan tragiskt att en så rik skola som den svenska genomgår den här utvecklingen med ständigt försämrade kunskapsresultat och en allt större social segregering.”

Privatskolornas segregerande effekt är tydlig i Strängnäs då Montisoriskolans och framför allt Askens elever har föräldrar med betydligt högre utbildningsnivå än på övriga skolor. Akademikernas barn i en skola och arbetarnas i en annan. Det är inte en utveckling som är positiv för samhället eller bra för enskilda elevers likvärdiga valmöjligheter på längre sikt.

David Aronsson
Lasse Pettersson
Björn Karlsson

Tanja Henriksson

Vänsterpartiet Strängnäs

Kopiera länk