KF 2009-08-31

Detta är vad vänsterpartiets representanter framförde/yrkade på under KF den 31 augusti 2009. Dagordning hittar ni här. Det är nedskrivet från stödanteckningar så det är inte alltid det är exakta citat.

Om vision och mål

Inledning

Vi kan debattera mål och visioner. Vi kan också läsa upp vårt valprogram. Det är väl demokratiskt rätt men vad är poängen? Förlåt Jens men detta blir lite bakåtblickande…

Den rambudget som redan har antagits medför att de utkast till mål som vi sett blir skrattretande – ”Strängnäs kommun är år 2010 bland de ledande utbildningskommunerna i Mälardalen” … ska vi skratta eller gråta?

Riktig valfrihet kostar pengar. Att ge valfrihet till de som inte kan betala kräver resurser. Majoritetens förslag till rambudget gav inte det utrymmet… inte heller högeroppositionens gjorde det.

Kulturen får mindre pengar, skolan skärs ned, socialnämndens verksamhet kapas… verksamhet riktad till de som behöver kommunens stöd allra mest.

Den kommunala organisationen behöver förändras, likaså den politiska. I vårt förslag till strategisk plan får ni om ett tag se vad vi tänkt och det är väl så nära revolution vi kommer.

Vi behöver bli bättre på att ta hand om kommunens anställda. Personalen måste få större möjligheter att styra sin arbetssituation… för effektivitet och långsiktig hållbarhet. Långsiktighet som inte svajar med konjunkturen….

Ingrid och S låter visionära… det gör ni andra också.. men man har med all tydlighet visat att visioner inte får kosta.

Valrörelsen verkar ha börjat… och vi vill också ingå i en stabil majoritet efter valet. Tillsammans med partier som verkställer era visioner… minus privatiseringsivern.

Vi är en del av oppositionen men vi krävde inte detta fullmäktigemöte. Debatt utan beslut är trevligt, men vad är syftet? Detta är politisk teater… dyr politisk teater… månadslönsdyr politisk teater.

Vi skulle först ha beslutat om mål och visioner, sen väntat på att förvaltningen räknat på vad det skulle kostat, gjort förändringar och beslutat om budgeten. Nu blir mål och visioner rumphuggna av en ekonomistisk brutalbudget och politiskt omöjliga. Precis de orimliga mål vi haft. Jag ser dock inte fram emot de rimliga mål som Jens pratade om … ”Strängnäs kommun är år 2010 den sämsta bildningskommunen i Sörmland, men vi ska försöka bli bättre”.

Kulturnämnden

Det primära kulturella målet måste vara att stärka biblioteken, särskilt skolbiblioteken. Tillgången till den nyaste och mest utmanande skön- och facklitteraturen är viktig. Tekniska hjälpmedel för att öka tillgängligheten är avgörande för att nå alla.

Vi vill ha ett delmål för kulturen som är baserat på antal lån och nöjdhetsgrad hos de som läst klart…

Teknik- och fritid

Vi har tidigare försökt att få mål och kanske speciellt en måluppföljning som visar hur anläggningar används… ur ett ålder, kön och sportperspektiv. Hur mycket av de bra tiderna som används för elitidrott med manliga utövare… Hur ofta barn och ungdomar hamnar på dåliga tider skulle också vara bra att mäta… och styra.

Vi vill bygga generell och bred aktivitet. Vi vill inte heller ha en central stor anläggning. Flera små lokala anläggningar är bättre.

Sevab

Som sagt… debatt är himlans kul. Det är inte bara detta KF-möte jag ändrat mig om… jag har ändrat mig om elförsäljningen också.

Elförsäljningen saknar strategisk vikt för kommunen. Vi tar ekonomiska risker utan att det egentligen gynnar medborgarna.

Däremot håller jag inte med Arne (M) om bredband. Som Jens (c) nyss sa så var det ett moderat kommunalråd som nyligen sa att det var viktigt att hålla det kommunala stadsnätet kommunalt… för riktig valfrihet… inte på kapitalets villkor. Han sa det förstås inte så, men det var så jag läste det. I princip var i väl överens.

Stadsnätet är en viktig demokratisk infrastruktur som ska vara fritt från censur, styrning och integritetskränkande piratjägare.

Miljö

En av de saker vi vill ha i den nya politiska organisationen är en KF-beredning för hållbar utveckling, med miljö, klimat, folkhälsa och teknisk infrastruktur. Just för att samla och vässa viktiga frågor för framtiden.

Ni får som sagt se vad vi vill i vårt förslag till strategisk plan.

— replik på Leif Lindström (S) och Hugo Rundberg (c) —

Jag har på tack vare de många majoritetsbytena i Landstinget haft glädjen att sitta i både beredningen för miljö och folkhälsa liksom beredningen för demokrati, integration och jämställdhet i Landstinget. Jag tycker att det är en organisation som fungerar bra.

Flera av oss små oppositionspartier har efterfrågat mer fokus på miljöfrågorna. Det är ett faktum att nuvarande politisk organisation inte lyckas lyfta de långsiktiga miljöfrågorna tillräckligt i fullmäktige. [Detta stycke är från minnet och rätt ungefärligt då jag inte hann skriva ned min replik]