Motion – ”Sommarcykelvägar” mellan kommundelarna

Uppföljning på Interpellationen ”Fossilfritt Strängnäs”.

Motivet till denna motion att drastiskt minska kostnaden för utförandet av cykelbanor, från 3500 kr/m enligt Cykelplanen till ca 300 kr/m enligt Trafikverkets modell ”Sommarcykelväg”, och att snabbt genomföra GC-vägarna mellan kommundelarna.

Det är mycket viktigt att vi kan cykla dit vi ska, både unga och vuxna, ur såväl folkhälsoperspektiv, jämställdhetsperspektiv samt för en hållbar framtid. 

För mer information och underlag se Agenda 2030 samt kommunens Klimat- och energiplan, antagen i april 2021. 

Bakgrund och fakta

Mellan kommundelarna saknas cykelvägar. Landsvägarna är smala, kurviga och mörka och saknar oftast vägren. Detta innebär att nästan ingen vågar/ får cykla. Samtidigt finns utbudet av fritidsaktiviteter, kultur och service samlat i de största kommundelarna.

I Cykelplanen antagen 2017, anges 14 GC-vägar mellan kommundelarna (regionala cykelstråk) som prioriterade. Men i dagsläget är alltså ännu INGEN av dessa GC-vägar utförd. Orsaken är (enligt svaret på Interpellationen Fossilfritt Strängnäs 20210621) brist på finansiella muskler… Kostnadsberäkningen i Cykelplanen, dvs 3500 kr/m, avser rak, asfalterad och upplyst cykelbana.

”Sommarcykelväg” är ett enklare alternativ, liknande det som utförts av samfällighet mellan Stallarholmen och Gesta; med beläggning av grus och utan belysning. Kostnad per meter blir ca 300 kr/m enligt beräkningar från Trafikverket. Alltså mindre än 10% av beräknad kostnad enligt kommunens cykelplan från 2017!

Beskrivning och råd kring “Sommarcykelväg” finns hos Trafikverket. https://trafikverket.ineko.se/se/sommarcykelväg-utformning-och-råd

Medfinansiering

Kommuner kan söka bidrag för att främja hållbar framtid. Se Klimatkommunerna.se

Se trafikverket.se Sommarcykelväg, utformning och råd samt eventuell medfinansiering.

Regionförbundet Sörmland är ansvarigt för Länsplanen för regional transportinfrastruktur. Länsplanen innehåller medel för bland annat nybyggnation av cykelvägar.

Jag yrkar på att 

  1. följande tillägg görs till Cykelplanen antagen 2017:
    GC-vägar mellan kommundelarna (regionala cykelstråk) ska kunna utföras med enklare standard, till exempel enligt Trafikverkets modell ”Sommarcykelväg”.
  2.  att en tidssatt Genomförandeplan med följande innehåll ska biläggas till Cykelplanen:
    De 14 prioriterade GC-vägarna mellan kommundelarna (regionala cykelstråk) ska färdigställas under 7 år, år 2022 – 2028, med en omfattning av minst 2 GC-vägar per år. 

Yvonne Knuutinen

Vänsterpartiet Strängnäs

Kopiera länk