Fullmäktige
En ramp ned till en strand

Motion: Tillgänglighetsanpassa en badplats per kommundel

Vi skrev en motion för knappt två år sedan. Nu har fullmäktige beslutat att bifalla den!

Kommunfullmäktige,  20 juni 2022

Av de badplatser som kommunen informerar om på sin webbplats är det bara en som har badramp, Strandbadet i Strängnäs. Handikappanpassade toaletter finns på ett antal ställen, men anpassning är inte enbart toaletter. Inget bad verkar ha exempelvis en badrullstol eller andra badhjälpmedel som besökare kan låna.

Brister på hjälpmedel och anpassningar innebär att de friheter som för många är självklara blir omöjliga att ta del av för vissa kommunmedborgare.

Det finns badplatser som är belägna i en så svår terräng att de är mycket svåra att anpassa, men flera badplatser som idag är otillgängliga för personer i behov av hjälpmedel skulle med enkla åtgärder kunna tillgängliggöras. Det kan handla om fysiska hjälpmedel som exempelvis ledstänger och rullstolsramper, men även andra typer av anpassningar beroende på vilken funktionsnedsättning som ska kompenseras.

En bred majoritet i Riksdagen beslutade att alla enkelt avhjälpta hinder skulle vara undanröjda senast 2010. Nu har en lång tid gått efter deadline och de flesta av dessa hinder finns kvar. Vi som kommun har möjlighet att göra mer än vad som gjorts idag.

Vi föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar att

1. att ge Teknik- och fritidsnämnden i uppdrag att inventera den faktiska tillgängligheten vid kommunens badplatser, även till vattnet och stranden.
  2. att ge Teknik- och fritidsnämnden i uppdrag att tillgänglighetsanpassa minst en badplats i varje kommundel.

David Aronsson    Henrik Sjödahl        Yvonne Knuutinen