Fullmäktige

Motion – Utlys klimatnödläge i Strängnäs kommun omedelbart!

Strängnäs kommun kommer inte att kunna klara vår del av Sveriges utsläppsmål – om inte politiken agerar med kraft och nu omedelbart.

Enligt Koldioxidbudgeten för Strängnäs kommun, utlagd på nätet 1 mars 2022, måste vi minska utsläppen med 17,4% årligen för att uppnå koldioxidneutralitet till år 2045. Att jämföra med år 2021 då vi minskade koldioxidutsläppen endast 0,4%. I nuvarande takt tar Strängnäs utsläppsbudget slut efter 4 år…

För att hålla budgeten krävs alltså omedelbara utsläppsminskningar om 17,4% årligen. Då räcker budgeten i 23 år, vilket är i linje med Parisavtalet, men som dock inte klarar kommunens eget mål om utsläppsneutralitet år 2040.

Drygt 50% av Strängnäs kommuns koldioxidutsläpp kommer från personbilstrafiken. Därför måste kommunen nu omedelbart ge alla medborgare möjlighet att fasa ut sin egen del av personbilstrafiken som drivs med fossila drivmedel. Detta görs genom att omedelbart anlägga GC-banor utmed landsvägarna, skapa behovsstyrd och kostnadsfri busstrafik, bygga ut laddinfrastrukturen i alla kommundelar m.m. Detta är konkreta åtgärder som måste utföras av politiken. Innan medborgarna kan göra sin del.

Att utlysa klimatnödläge sätter klimatkrisen först. Det innebär att klimathänsyn ska genomsyra alla kommunala beslut både på kort och lång sikt.

Ansvaret för att ställa om från grunden kan inte i första hand läggas på invånarna själva utan fokus måste ligga på strukturell omställning. Huvudansvaret för omställning och uppföljning måste ligga på Kommunstyrelsen. Först när kommunen erkänner klimatnödläget och därtill skapar förutsättningarna för ett klimatneutralt resande, kan medborgarna göra sin egen nödvändiga omställning mot ett framtida klimatneutralt liv.

Varje dags försening gör det ännu mindre sannolikt att Strängnäs kommun ska klara vår del av Sveriges utsläppsmål.

Vi yrkar på att fullmäktige beslutar att utlysa klimatnödläge omedelbart.

Yvonne Knuutinen     David Aronsson

Peter Hjukström     Henrik Sjödahl

Vänsterpartiet Strängnäs

Bakgrund:

En koldioxidbudget definierar den mängd koldioxid som kan släppas ut om vi ska klara de övergripande klimatmålen.

Att utlysa klimatnödläge är ett sätt att förtydliga att vi inser att klimatförändringarna är verkliga, att de orsakats av oss människor och att åtgärderna som gjorts så här långt inte är tillräckliga för att vända utvecklingen. Det är första steget mot att göra tillräckliga begränsande åtgärder och att låta klimatet spela en tung roll i alla beslut.

Så här ska Sverige bidra till att uppfylla Parisavtalet: 2017 antog Sverige ett klimatpolitiskt ramverk med nationellt fastställda miljömål:

Sverige ska år 2045 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Det betyder att utsläppen inom Sveriges gränser ska vara minst 85% lägre, jämfört med 1990 års utsläppsnivåer. De resterande 15% kan uppnås genom s.k. kompletterande åtgärder. Exempelvis åtgärder i skog och mark som ökar inbindningen av koldioxid, som t.ex våtmarksrestaurering.

Observera att Strängnäs utsläppsmål är ännu skarpare än det nationella:

Inga utsläpp av växthusgaser till atmosfären år 2040.