Politiska dokument

Motion – Kostnadsfritt resande med buss!

Inom kommunen är bussen är det mest hållbara resealternativet efter gång och cykel. Det fossilt drivna bilresandet står för en stor del (ca 40 %) av kommunens utsläpp av växthusgaser. I kommunens nyligen antagna Klimat- och energiplan slås det tydligt fast att kommunen behöver snabba på åtgärderna mot en fossilfri kommun.

En del barn och yngre ungdomar har busskort via kommunen, men då ingår högst 3 resor per vardag. Det räcker inte om man ska till och från skolan samt till och från fritidsaktiviteter. På helgerna gäller inte busskortet alls. De barn och ungdomar som bor nära sin skola (men inte nära sina fritidsaktiviteter, som simhall eller Larslunda) får inte busskort via kommunen. Här bör den sociala hållbarheten i Agenda 2030 komma in, barn och unga ska ha samma möjlighet att utnyttja fritids- och kulturaktiviteter även om föräldrarna inte har råd med busskort eller kan köra.

Med kostnadsfritt bussresande inom kommunen har vi möjlighet att minska en del av föräldrarnas  återkommande bilresor till och från barns kompisar, och fritids- och kulturaktiviteter och samtidigt öka den sociala hållbarheten. Det skapar också långsiktigt hållbara resvanor för ungdomarna de tar med sig som vuxna.

Att pensionärer får åka buss utan kostnad är ett socialt och miljömässigt hållbart sätt att öka möjligheterna till ett gott liv.

De som arbetar och har kunnat följa rekommendationerna om att om möjligt undvika kollektivtrafiken under höga smittal behöver få uppmuntran att när det åter är lämpligt ta bussen. Ingen kostnad för bussen och snabbare hållplatsstopp (utan biljettstrul) bygger möjlighet till fossilfria resvanor i pendlingen till jobbet.

För detta förslag är miljömässig hållbarhet enligt Agenda 2030 väl uppfyllt.

De samlade biljettintäkterna i Strängnäs kommun är normalt omkring 15 Mkr per år, varav  landsbygdstrafiken står för 35 %, stadstrafiken 25 % och skolkorten 40 %. Det är inga stora intäkter som försvinner vid kostnadsfritt resande. Biljettfritt resande medför även sänkta kostnader för administration och kontroll.

Därför föreslår Vänsterpartiet att:

Det från 1 jan 2023 ska vara kostnadsfritt för alla att, utan biljett, resa med buss i Strängnäs kommun.

Yvonne Knuutinen       David Aronsson      Henrik Sjödahl