artikel

Interpellation – När får vi en utredning om laddinfrastruktur för allmänhetens behov?

Till Kommunstyrelsens ordförande

Laddinfrastruktur för fordon är ett alldeles för viktigt ämne för att vi ska ha råd att låta mera tid gå. Kommunen ska bli fossilfri, och vi vet att den absolut största delen av de fossila utsläppen kommer från trafiken. Se även kommunens nyligen antagna Klimat- och energiplan.

De medborgare som står i begrepp att byta bil behöver på ett enkelt och överskådligt sätt få veta hur möjligheterna att ladda en elbil ser ut inom kommunen. En uppenbar risk är att man återigen investerar i en fossil bil om möjligheterna att ladda elbil är dåliga. Det vore en mycket dålig utveckling för klimatet.

Det ska finnas en utredning om behovet av laddinfrastruktur på gång hos SEVAB, enligt uppgift från  KSO. Men vi har inte fått besked om när den utredningen kommer eller hur omfattande den utredningen är:

Vi vill därför ha svar på följande frågor

1. När är SEVABs utredning om laddinfrastruktur klar att redovisa för KF?
  2. Vad innehåller den utredningen; innehåller den endast kommunala verksamheters behov eller även medborgarnas behov av laddinfrastruktur för att vi ska våga/kunna ställa om till elbil?
  3. Finns en utredning beställd om allmänhetens behov av laddinfrastruktur? Vilka frågor ska den svara på? När ska den finnas klar?
  4. Kan medborgarna enkelt få råd om laddinstallation på sin egen mark; vilka regler som gäller samt de möjligheter som finns till bidrag? I så fall hur?
  5. Transformatorstationer kommer att behöva byggas för att kunna förse flerfamiljshus med laddstolpar. Finns riktlinjer för hur bygglov ska behandlas gällande transformatorstationer?
  6. Finns riktlinjer hur bygglov ska behandlas om transformatorstation för laddinfrastruktur önskas eller behöver placeras på prickad mark när det blir trångt inne i tätorterna?

Yvonne Knuutinen