Fullmäktige

Vänsterpartiet Strängnäs skuggbudget 2020-2022

Vänsterpartiets budgetförslag till fullmäktige i november, som var ensamt motförslag till majoritetens förslag i Kommunstyrelsen, syftar till att stärka kommunen inför kommande demografiska problem och att inte försöka spara in i framtiden. Kommunen behöver vara en attraktiv arbetsplats med nöjda medarbetare som har tid och resurser för att utveckla och på riktigt effektivisera arbetet.

Under några år kommer antalet äldre och antalet barn öka snabbare än den arbetsföra befolkningen, färre behöver ta hand om fler äldre och fler barn. Det kommer inte att gå att upprätthålla kvalitet om inte arbetssätt generellt blir mer rationella genom exempelvis digitalisering och automatisering. Det viktiga är att göra arbetet effektivare med högre kvalitet. Att kostnaderna och behoven ökar med fler äldre är ett faktum. Att kommunen har tillräckligt med omsorgspersonal för de som behöver kommunens stöd och att eleverna i skolan får rätt stöd är det övergripande kravet.

Vi har förstått vilka utmaningar kommunen står inför. Det gör det ännu viktigare att miljöarbetet går från planer till genomförande, att skolresultaten förbättras, att omsorgen får fokusera på verksamhetsutveckling och att sjukfrånvaron når en acceptabel nivå.

Det finns stora skillnader mellan de olika förslagen. Följande är de mest betydelsefulla.

Vänsterpartiets budgetförslag har inte som majoritetens en grund med 0,9 % osthyvelsbesparing på nämnderna. Vi sparar där det behövs och satsar där det behövs. Vi når minst 2 % överskott över perioden.

Vi föreslår en stor omsvängning av skolpengen till socioekonomisk bas, både genom en flera gånger större omfördelning inom rambudget från generell skolpeng till SALSA jämfört med majoriteten samt med nya pengar direkt till SALSA-fördelningen.

Majoriteten har äntligen förstått att kommunen har en kraftig socioekonomisk segregation inom skolan och att skolans finansieringsmetod är en del av den. Tyvärr vågar de inte göra en så stor förändring som behövs för att ge alla elever en chans att utveckla sin fulla potential.

Socialnämnden får utöver extra kompetensutveckling också ett stående tillskott på 1 % av budgeten för att verksamhetsutveckla, med målet att öka kvalitet och minska framtida personalbehov.

Socialnämnden behöver fokusera på kvalitet, effektivitet och verksamhetsutveckling. Inte på att möta sparkrav.

Läs hela vår Flerårsplan 2020 – 2022 i denna pdf-fil.