Politiska dokument

Interpellation -Skolbibliotek, vad är ambitionsnivån?

Frågor till Barn- och utbildningsnämndens ordförande, inlämnad till fullmäktiges möte den 24 september 2018.

Skolbibliotek har en viktig roll att fylla för att skapa en jämlik skola och ett intresse för bildning och läsning. Det förutsätter att de används på ett effektivt och kunskapsinriktat sätt.

Ett bibliotek som uppfyller sitt syfte behöver bemanning och en direkt koppling till det pedagogiska arbetet.

Den 11-12 januari 2018 besökte Skolinspektionen Mariefreds skola (åk 4-6). De lämnade bland annat kommentaren att biblioteket behöver utvecklas och bli en integrerad del av skolans undervisning. Det gällde bland annat utrustning, bemanning och verksamhet som svarar mot elevers intressen och behov samt en uppmaning till rektorn att ge lärarna ett uttalat uppdrag att använda skolbiblioteket i undervisningen.

Därför ställer jag följande frågor.

1. Har nämnden svarat på granskningsrapporten och var kan jag hitta svaret?
  2. Hur ser du och majoriteten på skolbibliotekens roll i utbildningen?
  3. Ser bristerna (ingen integrering i utbildningen etc.) likadana ut på alla kommunala skolor?
  4. Finns skolbibliotek på alla skolor/stadier och vilken bemanning finns på respektive skolas skolbibliotek?
  5. Sökte Strängnäs kommun det statliga bidraget för skolbibliotek?

David Aronsson