Fullmäktige

Motion: Ge värdefulla skogsområden skydd

I samband med gallringarna och föryngringsavverkningarna i Lötområdet uppmärksammades vi på kommunens skogsvårdsplan för de kommunalägda skogsområdena.

I området har en variation på åtgärder gett allt från orörda områden och naturvårdshuggning till rena kalhyggen. Det är uppenbart att kommunen och Mellanskog värderar delar av skogen olika inom ett så relativt begränsat område. Det är förstås något som vi uppskattar. Kommunen ska vara en ansvarsfull skogsägare. Syftet med all kommunal verksamhet måste vara långsiktighet.

I skogsvårdsplanen finns områden betecknade med huggningsklass S3. Det är skog som är mogen för avverkning, som ofta är 120 år eller äldre (200 år den äldsta i planen), men där man undviker avverkning av naturvårdsskäl.

Dessa skogsområden är ofta hemvist för rödlistade arter och ger ibland ett urskogsliknande intryck för de personer som går i skogen. Det gör dem viktiga både som natur- och som friluftsområde.

De aktuella områdena är ibland naturvårdsområden och klassade som värdefulla av Skogsstyrelsen, några omfattas av Natura 2000-lagstiftningen. Istället för att kommunen endast förlitar sig på ansvarsfulla förvaltare och en skogsvårdsplan för de S3-områden som inte har lagstiftningsskydd så vill vi att dessa områden får ett bättre skydd.

Vi yrkar att:

1. Alla kommunens avdelningar i skogsvårdsplanen med huggningsklass S3 inventeras avseende rödlistade arter.
  2. Minst 10 av de mest värdefulla S3-områdena avsätts som kommunala naturreservat med naturvårdsyfte.

David Aronsson                          Sandra Blanksvärd                     Peter Hjukström