“Strängnäs är sämst i mälardalen på privatisering”

LOV – lagen om valfrihet, lagen om valfrihet för företagen att tävla om våra skattepengar, lagen om valfrihet för ägare till privata företag att åka på semester för våra skattepengar. Brukarna får valfrihet att välja logga på bilen som kommer.

Socialtjänstlagen kommer förhoppningsvis i och med kommande ändringar tvinga fram mer riktig valfrihet för brukarna av bland annat hemtjänsten. Det finns dock inget som hindrar kommunen från att redan idag utveckla sin verksamhet med ännu mer valfrihet. Att man ska kunna välja person som utför omsorg är självklart. Att man ska få behålla samma person under så lång tid som möjligt är lika självklart (något som LOV snarare förvärrar för de som inte vill/klarar att välja utförare, då de hamnar i ett “rättvist” system med rotation mellan utförare).

Vi försökte stoppa LOV på KF. Vi försökte också få det återremitterat för att brukaraspekterna skulle kunna belysas.

På fullmäktige var det flera av högerns ledamöter som gick upp och pratade om att nu skulle brukarna få välja vem som skötte deras intimhygien… fullständigt nonsens och lurendrejeri. Om det är Carema som kommer istället för kommunen är inte sannolikheten för att få välja person bättre på något sätt.

Vi frågade varför detta införs… till slut kom svaret från kommunalrådet Jens Persson (C)…. “Kolla hur det ser ut. Strängnäs är sämst i mälardalen på privatisering” (ungefärligt citat). Se även ekurirens artikel.

Vad vi sa (i ett tidigt utkast, uppdatering kommer…) på KF

“KF 13§ Införande av LOV inom hemtjänsten

Vad är syftet?

I det till stora drag välutformade tjänsteutlåtandet till socialnämnden stod det…

”Om beslut fattas om att valfrihet ska införas inom hemtjänsten behöver socialnämnden ta ställning till vad som är syftet med införandet”

Vad är syftet?

• Att göra det för att det nu går?
  • Att göra det för att ge det privata kapitalet tillgänglighet till kommunal sektor?
  • Att inte öka den kommunala verksamheten i takt med volymen utan ta in privata utförare?
  • Att låta brukarna välja vem som ska komma till dem?

Jag är för valfrihet. Det är viktigt att brukarna får välja så mycket som möjligt och styra sin vardag så långt de kan.

De företag som har visat sig mest kapabla att ta hand om dessa uppdrag är stora nationella/internationella jättar och små lokala företag.

”De nystartade mindre företag som har lokal förankring har varit mer framgångsrika beroende på att personalen varit känd och i stor utsträckning förut jobbat inom hemtjänsten”…som det står i underlaget…. dvs brukarna har valt att följa med den personal de tidigare haft. Loggan på bilen har ändrats.

Varför ska vi införa detta? Faktiskt nytta eller ideologiskt baserad ineffektivitet?

Ett LOV system innebär inte bara byråkrati för 2,5 miljon per år. Det innebär också fler och ineffektivare bilresor, dubbla kostnader för kontor etc..”