Skolpolitik

Tosteröskolan

Detta är en debattartikel angående Tosteröskolan, som vi aldrig hann skicka in innan majoriteten svängde.

Det går att se möjliga positiva effekter av en flytt av Tosteröskolan. Ett av exemplen är att Tosteröskolan skulle kunna ta emot fler elever i Karinslunds lokaler än i de nuvarande.

Vi var emot nedläggningen av Karinslund och hade hellre velat se en offensiv satsning för att arbeta med de problem som nu istället flyttade med till Paulinska. Det är därför extra tråkigt att Karinslunds lokaler står tomma, inte bara för att det medför en extra kostnad för delvis avställda lokaler på drygt två miljoner per år (inklusive drift, ränta och avskrivningar).

Är då detta argument nog för att störa en av de mest välfungerande kommunala skolorna? Vi tycker inte det.

Det av yttersta vikt att inte lägga grunden för en fortsatt dränering av den kommunala skolan. Elevpengsystemets negativa spiraleffekt verkar i det ögonblick som en skola börjar tappa elever och det skulle vara naivt att tro att en sådan här ändring inte skulle medföra ett elevtapp.

Kostnaderna för en ombyggnad av Karinslund för låg- och mellanstadieelever och sedan om ett antal år antingen nybyggd skola eller återmodifierad Karinslund för att möta ett ökande behov av högstadieplatser undergräver eventuella ekonomiska argument. Likaså måste man lösa den lokala trafiksituationen, som kommer bli ännu värre ifall man har en skola full av små barn som oftast inte går eller cyklar till skolan. De åtgärder som behövs för att säkerställa en fortsatt miljöprofil på en flyttad skola kommer varken bli gratis eller gå snabbt.

Att på detta sätt ignorera lärare, elever och de lokala fackrepresentanterna och mot deras vilja flytta en skola för att med lite tur lindra de ekonomiska effekterna av tidigare mindre genomtänkta åtgärder är för oss främmande.

Den dag elever, lärare och ledning av Tosteröskolan själva tar initiativ till en flytt så kan vi med viss förvåning stödja det. Det är dock inte fallet denna gång så vi kommer i dagsläget inte att rösta för en flytt av Tosteröskolan.