Politiska dokument

Motion: Salsa

Motion angående Salsa och likvärdighetsgaranti

Vi har en del små och stora problem i Strängnäs kommun. Ett av dem är en överkapacitet på skollokaler och ett annat en socioekonomisk segregering av elever. Dessa problem består bland annat i att det inom nuvarande och föregående majoritet accepterade skolfinansieringssystemet gynnar privatskolor som av olika skäl ofta får elever med en mer studieinriktad hemmamiljö, och som också lättare kan optimera sin skol- och klasstorlek.

Jag anser att elevpengsmodellen som sådan är fullständigt olämplig för en verksamhet som ska var stabil i sin natur och som kräver långsiktigt tänkande. Det hindrar dock inte att vissa aspekter kan förbättras för att dämpa de mest destruktiva effekterna.

2009 avsattes 14 Mkr till Salsa och 13,3 Mkr för likvärdighetsgarantin. Jag anser att detta är alldeles för lite för att motverka de effekter de uppenbara och tydligare skillnaderna i elevers hemsituation och bakgrund har på olika skolors resultat. För 2010 föreslås också en minskning av pengar för likvärdighetsgarantin till förmån för Salsa.

För att den statistikmodell som används för Salsa-resurser tydligt ska kunna lyfta de skolor som inte når målen så måste det ske via en kompensatorisk princip. Att tro att bra skolor blir bättre om de får mer pengar eller att dåliga skolor anstränger sig mer om de får mindre pengar är ett hån mot hårt arbetande lärare och skolledare som liksom de flesta vill göra sitt jobb så bra som möjligt.

Därför föreslår jag fullmäktige att besluta att…

1. 9% av Barn och utbildningsnämndens budget avsätt för fördelning enligt gällande socioekonomiska modell.
  2. 3% av Barn och utbildningsnämndens budget avsätts för uppfyllande av likvärdighetsgarantin.

David Aronsson