Interpellation – Vilket särskilt stöd ges?

Frågor till Barn- och utbildningsnämndens ordförande.                                      Kommunfullmäktige 29 oktober 2018

Andel behöriga till yrkesprogram har för Strängnäs kommunala skolor den senaste mandatperioden sjunkit från 84,5% till 78,5%. Det genomsnittliga meritvärdet för kommunala skolor har sjunkit från 213,9 till 206,5. Andel elever som uppnått kunskapskraven i alla ämnen är på några skolor år 2017/18 inte mer än runt 60%.

Om en elev befaras inte uppnå kunskapskraven i ett ämne ska enligt Skollagen extra anpassningar göras, dvs åtgärder som inte är omfattande och som kan göras av läraren i klassrummet. Om det inte räcker, ska behovet av särskilt stöd utredas skyndsamt. Det särskilda stödet ska dokumenteras i ett åtgärdsprogram som talar om vad, hur, av vem och när relevanta åtgärder ska utföras. Det ska också följas upp ofta för att se om åtgärderna gör att eleven uppnår kunskapskraven.

Enligt den av revisionen beställda rapporten Granskning av insatser för elever i behov av särskilt stöd 2015/16 ges särskilt stöd till alla elever som behöver det, men inte alltid omgående, eller i den form eller omfattning som behövs.

För många av de nior som gick ut den kommunala skolan 2017/18 konstaterades redan i sexan att bara 70,5% av dem uppnådde kunskapskraven i alla ämnen. I det systematiska kvalitetsarbetet ingår idag inte att analysera förekomst och kvalitet på det särskilda stödet.

Därför ställer jag följande frågor.

1. Hur många elever i den kommunala skolan har särskilt stöd?
  2. Hur är det särskilda stödet fördelat mellan årskurser?
  3. Hur är det särskilda stödet fördelat på
    • enskild undervisning?
    • särskild undervisningsgrupp?
    • anpassad studiegång?
    • studiehandledning på modersmålet?

Catarina Hellmark
Vänsterpartiet Strängnäs