Debatt: Rösta A för att återskapa barnnära skolor

På fullmäktige i februari i år så beslutades att det skulle vara en folkomröstning om skolstrukturen i Strängnäs. Lite senare på samma fullmäktige beslutade Socialdemokraterna, Moderaterna och Strängnäspartiet att gå vidare med stängningen av lågstadieskolorna i Härad, Tosterö och Länna samt högstadiet på Karinslund och Stallarholmsskolan. Fogdö skola fick ett års respit på grund av eventuell friskoleetablering.

Skolorna stängdes för att flytta lokalpengar till utbildning och att därmed även minska skolpengen till friskolorna. Fler elever på en skola ökar också den totala volymen resurser på den skolan, vilket bland annat gör att exempelvis skolsköterskor och specialpedagoger inte behöver delas över riktigt lika många skolor.

Det låter ju som rimliga argument, eller? Det skulle det vara om det gick ihop.

Alla elever kommer inte att gå till kommunala skolor, åtgärden riskerar att flytta resurser från den kommunala skolan till friskolor. Besparingen för Barn och utbildningsnämnden är ca 5 miljoner, den totala budgeten för nämnden är 839 miljoner. Besparingskravet på nämnden har i snitt de senaste åren varit större. Majoriteten har alltså skurit bort minst en skolnedläggning per år.

Vänsterpartiet stödjer alternativ A i omröstningen. Vi anser att lågstadieelever ska ha nära till skolan. Nedläggning skapar extra skolskjutsar och körningar av föräldrar, som inte bara skapar besvärligare dagar för barnen utan också medför ökade koldioxidutsläpp. För de som bor på landet och redan har långt till skolan och har skolskjuts så är familjesituationen, fordon och boendet valt med det i åtanke. Härad och Länna fick nu plötsligt långt till lågstadieskolan.

Eleverna på särskolans lägre stadier lämnades kvar på Tosteröskolan utan naturlig kontakt med andra elever. Karinslundsskolans nya F-6 indelning är inte bara avvikande från övriga skolor i Strängnäs stad, den är också beroende av att eleverna från stängda skolor kommer dit, och inte till friskolor eller andra kommunala skolor. Att Fogdöeleverna nu kanske inte alls kommer till Karinslund var aldrig en del av utredningen. Hålen i utredningen har bara lämnats med knapphändiga kommentarer och muntliga besked om att de kommer att behöva hanteras framöver.

Att lägga ned Stallarholmens högstadium och bussa eleverna till Mariefred är ologiskt när orten växer och skolutredningen som låg till grund för förslaget pekar på ett framtida behov av en F-9-skola i Läggestaområdet. Viktiga delar av samhällsstrukturen behöver vara mer långsiktiga än så här.

De tre partierna har jobbat länge för att de små barnnära skolorna ska stängas, nu drev de igenom ändringen strax innan ett val där de kommer att förlora sin majoritet.

Gå och rösta i folkomröstningen när du röstar i det allmänna valet. Valsedlarna finns i alla förtidsröstningslokaler och i vallokalerna på valdagen. Kryssa A för att framöver återskapa en skolstruktur som ger små barn i hela kommunen en stabil skolstart.

David Aronsson
Yvonne Knuutinen