Det är vi som är alternativet

Moderaterna skriver i en debattartikel den 18 juli att Vänsterpartiet varit konsekventa i sin politik.

Vi har i åratal och flera mandatperioder envist stått fast vid att skolan och omsorgen behöver mer personal. Personal för att utveckla verksamheten inför de utmaningar som allt fler äldre innebär. Personal för att minska stressen och förbättra arbetsmiljön i skola och förskola, för vi såg att sjukfrånvaron ökade.

Det är tacksamt för oss att Moderaterna har sett att vi tar vår politik på allvar. Att vi faktiskt vågar stå för att de stora satsningar vi tycker behövs för att betala tillbaka verksamhetsskulden också kostar pengar, pengar i en mängd som bara kan komma från ökad skatt.

Det glädjer oss att Moderaterna ger oss erkännandet att vi går vår egen väg i arbetet för allas lika rättigheter och att vi kämpar extra mycket för dom som har det tufft i samhället.

Då och då hör vi att det kommer att ta lång tid och vara en gradvis process att sänka sjukfrånvaron inom skola och omsorg i Strängnäs från tvåsiffriga tal till normala kommunala nivåer. Det krävdes en felaktigt riktad kortisiktig politik under lång tid för att bygga upp den, Moderater och Socialdemokrater har sänkt den kommunala skulden, men verksamhetsskulden i form av exempelvis sjukfrånvaro har man fortsatt att bygga på.

Om det är något vi hör från de vi pratar med som vill se samma förbättringar i skolan och omsorgen som vi, vare sig det är undersköterskan, läraren eller direktören, så är det att skattehöjning är att föredra framför dagens situation.

I vår budget för 2018 föreslog vi 70 miljoner i ökade resurser för skola och omsorg. Det är 10 miljoner mer än vad Kultur- och fritidsnämnden och Samhällsbyggnadsnämnden får tillsammans per år för hela sin verksamhet! Det säger sig självt att det inte går att skära ned andra verksamheter för att få in de pengarna. För det krävs en skattehöjning med 92 öre. Den betyder för direktören (70 000 kr/månad) 569 kr i ökad skatt per månad och för undersköterskan (25 400 kr/månad) 164 kr. Det är 23,66 % i skatt för undersköterskan och för direktören 40,38 %. Vi hade gärna sett större grundavdrag så att skatteskalan blev mer progressiv. Vi hade föredragit inte behöva höja skatten, att kommunmedborgarna skulle sluppit betala av verksamhetsskulden så sent och i så stora steg, men det är inte vi som styrt de senaste mandatperioderna.

Är det populism och sten i glashus när Moderaterna skriver att de vill samma saker som oss i vänstern? Nej, det tycker inte vi. De tror på allvar att verksamheter kan utvecklas genom svångremsbudget och fina ord. Det tror inte vi. De senaste mandatperioderna visar att vi har rätt.

Med Moderaterna och Socialdemokraterna i majoritet och de borgerliga partiernas önskan att styra med Moderaterna så är Vänsterpartiet det enda riktiga alternativet till förd politik. Vi känner det i samtal, vi ser det i Moderaternas svar och vi märker det i vår stadiga ökning av medlemsantalet.

Vi ser fram emot en valrörelse i Strängnäs kommu  med tydliga alternativ, Vänsterpartiet mot Moderaterna och deras stödpartier.

(Detta är en längre fylligare variant vår replik som publicerades 23 juli)