Barn som dansar ringdans

Det är dags att lyssna, och förändra situationen i förskolan!

Debatten om skolan och Skolutvecklingsprogram 2023 är viktig. Ett barns väg till skolan startar redan på förskolan. Det är i förskolan våra barn lägger grunden för allt lärande, det är där grunden läggs för att ta steget till skolan. Tidiga insatser ska börja redan på förskolan. Därför är det viktigt att barnen redan på förskolan får rätt hjälp och stöd.

Det ska finnas utbildade pedagoger och små barngrupper så att vi får trygga barn med tillit till sina lärare. Barnen ska ha tillgång till logoped och specialpedagoger om det behövs. Det ska finnas utrymme i budgeten för en resursperson om det finns barn i gruppen med extra stort stödbehov.

Förskolan behöver en budget som klarar av personaltätheten för en verksamhet som bedrivs från 06.00 till 18.00. Pedagoger ska kunna känna glädje, trivsel och vara stolta i sin yrkesroll. Nu ser vi höga sjuktal och otrygga barn. Föräldrar som arbetar och funderar på hur barnen har det. Pedagoger som startar ett förskoleuppror!

Det är verkligen dags att lyssna och förändra!

Därför vill vi i Strängnäsvänstern slå vakt om och säkerställa att det finns en budget som är hållbar. Vi vill därför bygga en förskola som är bra för våra barn och pedagoger.

Inte en förskola där våra pedagoger sliter med en underfinansierad budget beroende av statsbidrag.

Catarina Hellmark
Peter Hjukström