Skolpolitik

Replik: Barnens skola är inte er budgetregulator!

Majoritetspartierna i Strängnäs, Socialdemokraterna och Moderaterna, svarar den 9 juni på vår debattartikel om nedskärningar i skolan. Trots, eller tack vare, att man valde att skriva var sitt svar så blev inte majoritetens politik särskilt mycket tydligare.

(Ni kan se deras svar via länk till e-kuriren här och här.
Detta inlägg är en längre version av vår replik i E-kuriren på deras svar)

Socialdemokraterna fortsätter att blunda för att de under bara under den här mandatperioden skurit ned resurserna för skolan med lite drygt 50 miljoner. Förvaltningen har i de årliga budgetunderlagen beskrivit vad skolan behöver för att behålla sin kvalitet mellan åren, majoriteten tyckte att 50 miljoner mindre var mer rimligt. Den profession man sa sig lyssna på kring skolnedläggningar kör man över varje år. Att inga åtgärder gjorts för att motverka den socioekonomiska segregationen gör att den kommunala skolan drabbats hårdare.

De 7 miljoner som tomma lokaler sparar åt BUN (inte kommunen) är mindre även än de 10 miljoner som Socialdemokrater och Moderater sänkte kvalitén med i 2018 års budget. Det är de 7 miljonerna av en skolbudget på 839 miljoner som Socialdemokraterna beskriver i sitt svar som “en stor del av resurserna”. Vi vet inte om Socialdemokraterna försöker fortsätta lura sig själva eller lura de som läser deras svar.

Vi såg också möjligheter i delar av majoritetens omstrukturering av skolan. Vi ville däremot få en utredning som var komplett, ur ett totalt kommunalt perspektiv. Med lösningar som hunnit bli djupt förankrade i politiken, profession och befolkning. Majoriteten valde att driva igenom en ändrad skolstruktur utan ett brett stöd, strax innan valet. En ändring där resultatet inte blir tydligt förrän det blir klart om Vårfruberga friskola startar och om fler elever nu valt befintliga friskolor eller inte. Ni kan läsa vad vi skrivit om nedläggningar och omstrukturering av de kommunala grundskolorna via den här länken.

Vår politik är inte oseriös. Det brukar både moderater och socialdemokrater bekräfta i budgetdebatter och under mandatperioden. Vi tänker igenom och bearbetar våra förslag, kanske ibland mer än nödvändigt, för att presentera en politik vi står för. En politik som är genomförbar direkt. En politik som skulle ge ett mer rättvist och jämlikt lokal samhälle.

Vi anser att skolan behöver mer pengar, så mycket mer pengar att det inte går att ordna utan en skattehöjning. Att återställa de 50 miljoner som majoriteten skurit bort under åren är omöjligt utan en skattehöjning. Med majoritetens politik får skolorna fortsätta utan tillräckligt pedagogisk och administrativ personal. Det är inte en politik som lyfter alla elever. Det är ett pris moderater är vana att låta utsatta grupper betala för att inte höja skatten, men är det vad en röst på socialdemokraterna ska ge? Vänsterpartiet anser att det inte är skolbarnen som ska få betala priset för kommande demografiska och ekonomiska utmaningar, det måste vi göra tillsammans.

David Aronsson
Catarina Hellmark