Fullmäktige
Fikabordsmöte med block och datorer, med V-logga

Motion: Politiska arvoden på rimlig nivå

Vänsterpartiet har länge haft en annan inställning till politiska arvoden än vad andra partier har. I Strängnäs kommun har vi några gånger under senaste mandatperioderna föreslagit att de fasta arvodena sänks och kopplas loss från riksdagsledamöternas arvode. Det gör vi nu igen genom en motion om förändring av arvodesreglerna i kommunen.

“Vi tycker inte att politiker ska leva i en egen verklighet långt från vanliga medborgare. Det är också därför vi har en partiskatt för alla våra företrädare. Den gör att oavsett hur högt arvode ett visst uppdrag har, till exempel att sitta i riksdagen, så får en företrädare för Vänsterpartiet inte ut mer än 28 400 kronor i månaden.

Ta Jonas Sjöstedt som exempel. Han får idag ut 28 400 kronor i månaden efter skatt och den särskilda partiskatten. Det motsvarar en månadslön på cirka 37 900 kr/mån före skatt. I grunden får han det arvode som alla riksdagsledamöter i Sverige får (65 500 kronor i månaden). På det betalar han skatt och därefter betalar han en viss summa i partiskatt till Vänsterpartiet så att han får ut 28 400 kr.” – Vänsterpartiet om Politikerarvoden och partiskatt

De som har fasta arvoden lokalt i kommunen, landstinget och i riksdagen betalar partiskatt för att inte få för hög ersättning.

I vår motion föreslår vi en sänkning av de fasta arvodena baserat på en övergång till prisbasbeloppet som grund för beräkning. Det gör att den gällande maxgränsen på 80 % av beräkningsgrunden överensstämmer väl med gymnasielärares medellön, som vi anser är en rimlig grund, och även med partiets nivå för att betala partiskatt.

Vi gör detta för att vi tycker att de fasta arvodena idag är för höga. Vi vill inte att det ska tolkas som ett populistiskt utfall i någon sorts anda av politikerförakt. Istället vill vi ta bort förutsättningen för en som vi ser det väl grundad kritik gällande arvoden till politiker. Det är också en fråga om demokrati. Vi ska företräda väljarna med förutsättningar som inte avviker för mycket från deras verklighet. Ett arvode ska inte vara en faktor som motverkar rotation på politiska poster, att politiker försöker hålla sig kvar av ekonomiska skäl. Kritik som att “ni politiker bryr er bara om era arvoden” ska inte ha någon grund.

“Partiet motverkar att politiskt förtroendevalda berikar sig på förtroendeuppdrag…” – ur § 127 i Vänsterpartiets stadgar.

Det är däremot viktigt att komma ihåg att fritidspolitiker inte tjänar särskilt mycket pengar på sina uppdrag. Tid-/mötesarvodena är inte höga och där föreslår vi ingen ändring. Vi tycker att det är orimligt om den tidsinsats som det krävs för att delta aktivt på möten, till exempel för en nämndledamot eller ersättare att läsa in en stor mängd dokument och formulera sina egna åsikter och förslag med grund i partiets politik, inte skulle medföra en rimlig ersättning. Våra förtroendevalda och medlemmar brinner för sina politiska hjärtefrågor och lägger ned mycket tid på att driva dem politiskt och som privatpersoner. Det skulle inte vara långsiktigt hållbart om inte rimligt arvode betalades för att även ta parlamentariskt ansvar för dem.

David Aronsson
Gruppledare för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige