Det är inte seriöst att gå vidare med skolnedläggningarna nu

Majoriteten i kommunstyrelsen (i detta fall S+M+Sp) beslutade igår (12 april 2018) inte helt oväntat att be fullmäktige att upphäva tidigare beslut och ta ett nytt beslut om att lägga ned och omstrukturera skolor.

Följande anteckning lämnade vi till protokollet.

Sedan beslutet fattades förra gången så har förändringar skett. Det gäller exempelvis förutsättningarna att ta emot elever i befintliga lokaler på Mariefredsskolan. Förutsättningarna för skolorna att genomföra förändringen inför HT18 är också sämre nu när det kommer att gå längre tid innan beslut fattas, därmed är syftet med ett snabbt beslut otydligare.

Att inte invänta besked hur det blir med Vårfruberga friskola skapar en onödig okänd faktor som kan medföra behov av upprepad omorganisation (vilket skulle vara dåligt för förmågan att behålla personal och sämre för elever samt den kommunala skolan som helhet).

Vänsterpartiet kvarstår vid tidigare framförda synpunkter gällande skolnedläggning och omorganisation. Utredningen är inte komplett för beslut i Kommunstyrelsen utan är ett underlag för vissa skolspecifika frågor i ärendet. Resultatet av den folkomröstning som beslutats ska genomföras behövs också som underlag i ärendet för att få med ett mer kommunövergripande perspektiv som är kommunstyrelsens ansvarsområde. En mer komplett konsekvensanalys gällande mottagande skolors förutsättningar samt berörda orters framtida befolkningssammansättning, förutsättningar för föreningsliv etc. behövs också i ärendet.

Att inte invänta folkomröstning och kommande val med troligt majoritetsbyte innan beslut och genomförande av en så här stor förändring är inte väl hanterad kommunal demokrati.

Fullmånen över Länna skola (används med fotografen Roland Zerpes godkännande)