Fullmäktige

Motion: Valfrihet på riktigt – Mat på eget sätt

Maten är en konstant källa för glädje och irritation. Irritation för att den kanske inte är som man ville att den skulle vara, kanske lagad och sedan uppvärmd eller att den inte ser helt aptitretande ut. Glädje när den smakar som man tänkt sig och kanske ännu mer om man har trevligt sällskap.

Idag kan en mottagare av hemtjänst välja på att få mat hemlevererad eller om man kan ta sig till Kristinagårdens dagcentral så kan man äta där. Däremot kan pensionärer köpa mat vid flera skolmatsalar i kommunen. Möjligheten att få laga sin egen mat finns inte, om man inte klarar det helt själv hemma.

Vi vill att Strängnäs kommun inför ett liknande system för måltidsservice som Eskilstuna kommun har. Det ska vara möjligt att ta sig till en öppen matsal i närområdet (i de fem större tätorterna) där man kan få äta tillsammans med andra och även tillaga en del av maten själv med stöd från hemtjänstens personal.

Matsalen kan inrymmas på lämplig plats utefter behov på orten.

Vi yrkar att:

Fullmäktige ber Socialnämnden att utreda möjligheten att införa ett system för måltidsgemenskap, i enlighet med motionens beskrivning.

David Aronsson                                      Tanja Henriksson

Vänsterpartiet                                         Vänsterpartiet