Pressmeddelande: Vänsterpartiets förslag till årsplan

Bifogar ett pressmeddelande angående Vänsterpartiets alternativa förslag till årsplan med budget för 2013.

Totalt innebär majoritetens förslag att Socialnämnden saknar minst 20 miljoner och Barn- och Utbildningsnämnden knappt 7 miljoner för att upprätthålla 2012 års verksamhetsnivå, inkl. pris- och löneuppräkningar samt volymsförändringar. Vi kan inte se annat än att för Socialnämnden så kommer detta ha stora negativa konsekvenser på allt från boendes och personalens välbefinnande till handläggningstider. Ett stort genomslag för LOV medför också att hemtjänsten är ytterligare underbudgeterad med flera miljoner samt att kostnader i samband med övertalighet tillkommer.

Vi är mycket förvånade/bestörta över att Socialdemokraterna som största parti i majoriteten och innehavare av ordförandeposten i Socialnämnden accepterar denna situation.” – David Aronsson, Gruppledare i KF och ordförande för Vänsterpartiet i Strängnäs

Pressmeddelandet i sin helhet bifogas som Word 97 och pdf-fil.

Pressmeddelande (docx) resp Pressmeddelande (pdf)

Om ni skulle vilja ta del av det beräkningsunderlag, från den kommunala förvaltningen, som ligger till grund för budgeten så kontakta undertecknad.

David Aronsson
Gruppledare KF / Ordförande V Strängnäs