Mer personal till skola och vård

Kommunalrådet Fredrik Lundgren (FP) jämför i en insändare (1/3) vård av gamla med biltillverkning. Lundgren argumenterar för Lean-modellen. En metod för att rationalisera arbete, höja produktiviteten och slimma organisationer.
Fyra milj. kr är budgeterat till Lean-arbete 2012 . De senaste åren har det också inrättats tre nya tjänster för det arbetet. Lean är säkert bra för tillverkningsindustriers kapitalägare. Men en kommun är inget vinstdrivande företag och elever är inga produktionsfaktorer. Att lärare ska undervisa och omsorgspersonal vårda är självklarheter, men att tro att man via Lean-modellen i dessa verksamheter ska kunna förbättra kvalitén är inte realistiskt. Vad som krävs för det är förstås mer personal. Jag önskar att man inom vården och skolan höjde personaltätheten istället för att göra satsningar på kommunledningen och administrationen i kommunhuset. Och när Lundgren skriver om vikten av att arbeta långsiktigt blir det nästan komiskt. Den kommunala skolan, som Lundgren ansvarar för, har de senaste 5 – 6 åren kännetecknats av kortsiktighet, dåligt underbyggda beslut och ständiga omflyttningar av elever mellan olika skolor med otrygghet och oro som resultat. Sent ska syndaren vakna – om det nu inte bara är retorik.
Det är inte ofta jag håller med moderater, men i mycket av deras kritik kring att majoriteten för 2012 lägger 29 milj. kr på kontot kommunchefen/tillväxtgruppen kan jag instämma.
Lasse Pettersson, Vänsterpartiet Strängnäs