Att elda pengar för kråkorna…

…och debattera framtidsvisioner utan koppling till faktiskt beslutsärende är i stort samma sak.

9 § Fullmäktige beslutar i ärenden av principiell beskaffenhet
eller annars av större vikt för kommunen (Kommunallag 1991:900)
[Understrykningen är min //David]

Kommunfullmäktige hade under möten den 19 december en debatt om det framtida Strängnäs. Vänsterpartiets ledamöter valde att inte delta i den. Det fanns flera skäl för det, både privata och politiska. Själv valde jag att prioritera mina förkylda barn och trötta fru.

Det är kul att debattera. Som politiker så måste man tycka det, annars har man inte i fullmäktige att göra. Däremot så har alla vi ett ansvar för kommunen som även är praktiskt. Varje timme av debatt kostar i storleksordning 10 000 kr, beroende lite på hur många ersättare som deltar. Det är förstås i en budget på en bit över en miljard en struntsumma men måndagens budgetdebatt hade i stort betalat månadslönen för en lärare.

Var då debatten nödvändig? Vi tycker inte det. Vi har presenterat här på hemsidan och i valrörelsen hur vi vill att Strängnäs ska se ut. Som vi ser det finns inget ytterligare värde i att folkvalda ledamöter sitter och debatterar visioner, som delvis blir en förlängning av partiets ideologi.

I samband med antagande av strategisk plan och årsplan med budget eller för den delen översiktsplaner och detaljplaner (eller genom ogenomtänkta skolomorganiationer) så skapas det framtida Strängnäs. Där är det fullmäktiges ledamöters ansvar att delta i besluten. Övergripande visionsdebatt mellan politiker som formellt har ett mandat som sträcker sig till nästa val är något vi som enskilda ledamöter, var sin på sitt håll, hade dragit samma slutsats av…. Det är att elda pengar (och då inte som framgångsrikt PR-drag), pengar som vi varit tydliga med att vi prioriterar för annat.

Vänsterpartiets vision lyser igenom på denna sida och på de dokument som finns här (kommunpolitiskt program, strategisk plan, årsplaner etc). Den kommer vi återigen presentera i nästa valrörelse. Ett rödare Strängnäs där omsorg och skola går först på riktigt, både på kort och lång sikt (genom högre skatt och tydligare ekonomiskt ansvarstagande). Som sagt finns visionen i, och mellan raderna, i dokumenten som länkas på de fasta sidorna i menyn ovan.

David Aronsson
“Grupp”ledare i KF och ordförande