Fallande skatteintäkter kräver prioritering

Det framstår kanske som ett mysterium varför vi i Vänsterpartiet samarbetar med Moderaterna. Vissa kanske även förvånas över att (v)i föreslår nedskärningar i verksamhet (i detta fall KS).

Samtidigt kan väl ingen tycka att det är seriöst att föreslå skattehöjning, vilket vi förstås kommer att göra då Strängnäs kommuns ekonomi varit underfinansierad i flera mandatperioder, för att betala åtgärder som vi inte anser är tillräckligt prioriterade.

“Ständiga förbättringar” (eller LEAN) ser vi som ett tankesätt och en metodik för att låta anställda på golvet i sina arbetsgrupper kunna höja kvaliteten i sitt arbete och systematiskt arbeta bort tidsödande och irriterande flaskhalsar, för bättre kvalitet och bättre arbetsmiljö. Varför ska det behöva tilldelas flera miljoner, som delvis går till konsulter och utbildningar för ledningen, när skolan och äldrevården går på knäna?

Under år 2010 gjorde KS ett resultat på flera miljoner. Det bör inte få ätas upp under år 2011 och år 2012.

Några stora näringslivssatsningar på flera miljoner planeras. Visst är det bra, men så länge som den kommunala servicen (barnomsorg, skola, äldrevård) inte är på en acceptabel nivå så kommer företag inte hit ändå och framför allt inte deras anställda som står för skatteintäkten.

Vi har också i vårt förslag till budget tagit upp besparingar på KS på 5,4 miljoner, hälften i många små förslag som förvaltningen själva tagit upp och andra hälften i minskad politisk organisation. Jag kan bara konstatera att vi inte tog i tillräckligt mycket. Det finns ytterligare minst 5 miljoner att flytta till skolan utan att det påverkar den administration som behöver vara effektiv och välfungerande för att stötta övriga mer operativa verksamheter (som skola och äldrevård och näringsliv). Detta kommer att återfinnas i vårt slutgiltiga förslag till budget.

Här finns en web-version av artikeln om det gemensamma yrkandet (som framförs av Maria von Beetzen (M) i KS)/a.

David Aronsson
Gruppledare i KF och ordförande