Vi har visat alternativet – Inga nedskärningar!

I dagens Strängnäs tidning beskrivs konsekvenserna av majoritetens budgetförslag gällande socialnämnden.

Jag är inte ett spår förvånad. Tord Tjernström (S, kommunalråd, ordf Socialnämnden) har i fullmäktige gång på gång beskrivit att det enda som finns att spara på inom den verksamhet han har det politiska ansvaret för är personal. Nedskärningar får direkt effekt på hur många personer som finns tillgängliga för att sköta omsorgen om äldre och de som av andra skäl behöver samhällets hjälp. Att Tord nu i tidningen backar känns som en anpassning/kompromiss till majoritetens linje.

“Alla” partier gick till val på ökade resurser till äldreomsorgen. Inget parti pratade om att acceptera försämringar. Men det är vad majoriteten föreslår.

Vi presenterade genom vårt förslag till preliminär budget ett alternativ till att göra ineffektiva nedskärningar i en redan slimmad verksamhet. Vad vi framförde för argument i KF kan ni se här

Socialdemokraterna borde stoppa nedskärningarna i Socialnämndens verksamhet, inte argumentera för dem. Finns det utrymme att skära i andra kostnader än personal, vilket Tord hävdar i motsats till var förvaltningen anser, så behövs de pengarna till mer personal. Hög sjukfrånvaro och risken för kostsamma arbets- och/eller vårdskador riskerar att snabbt äta upp de besparingar som finns i majoritetens beslutade preliminära budget.

Väljarna kanske har röstat för de rosa drömslott som majoritetspartierna presenterat och inte vår beska medicin, men att nedskärningar i socialnämnden är i linje med de socialdemokratiska väljarnas åsikter tvivlar jag starkt på. Även om nu Socialdemokraterna sitter i en majoritet och behöver visa lojalitet med den så borde man inte kompromissa med den politiska/ideologiska grunden. Markus Rettingers (mp) ställningstagande i skolomorganisationsfrågan borde vara en ledsjärna.

David Aronsson
Ordf och gruppledare i KF