Majoriteten valde att låta barnen betala!

Visst var det en brutal ekonomisk kris. Visst gick den kommunala ekonomin på knäna. Det var inte skäl nog att låta barnen betala.

“Jag önskar att vi varit bättre på att berätta om det stora arbeta vi lagt ner på att få ekonomin i balans och få till ett tydligt politiskt ledarskap” – Jens Persson (C) i Strengnäs tidning

Vi i Vänsterpartiet Strängnäs tycker det hade varit bättre om man lagt ned det stora arbetet på att säkra kvaliteten inom skola och omsorg.

Vi har visat i våra förslag till budget, från förra valet och framåt, hur man kan finansiera en välfärd och hantera den kommunala ekonomin utan att skära ned på utbildning och stöd till barn och ungdomar. Det var till priset av en större skattehöjning än 90 öre (vi sa 1:50). Det står vi fast vid. Strängnäsalliansen linje med kontinuerliga osthyvelsbesparingar skapar bara bristande budgetdisciplin och en verksamhet utan ekonomisk styrning… och ger en konstant sänkning av kvaliteten in om skola och omsorg. Den nuvarande majoriteten skar ner på ett mer direkt sätt, med effekten att ekonomin kan hanteras, men skolan går under och omsorgspersonalen går på knäna.

Vänsterpartiet ser det som självklart att temporära förändringar i kommunens ekonomi ska hanteras genom att resultatet påverkas. Det gör inget om kommunen går back under något/några år om man sedan har disciplin nog att hämta igen det när ekonomin har vänt igen. I detta fall klarade vi att budgetera utan förlust.

Gammal hederlig keynesiansk politik fungerar, man satsar i lågkonjunktur och stramar åt i högkonjunktur. Problemet i Strängnäs är att man varit dålig på det senare och under allt för lång tid levt med en skattenivå som inte varit anpassad till verkligheten och de kvalitetskrav som finns.

Strängnäsalliansen la grunden med sin orealistiska skattepolitik och majoriteten gjorde ett aktivt val att hellre spara på barnen än att låta oss alla vara med att betala. Det är inte ett val vi skulle ha gjort!