Debattartikel – Omfördelning räcker inte, bättre skola och omsorg kräver mer resurser

Detta är en debattartikel som publicerades i Eskilstuna-Kuriren för någon månad sedan. Den genererade ett svar från moderaterna (som inte finns elektroniskt).

Omfördelning räcker inte, bättre skola och omsorg kräver mer resurser

Moderaterna (och MP, MFP, KD och SP) uttryckte sig väl i en debattartikel 30 maj  om tryggad välfärd och behovet av förändringar. Däremot såg vi inte det något i deras olika budgetförslag för 2011 för att verkligen komma tillrätta med problemen inom bland annat äldreomsorgen. Vi blev tillfrågade om att medverka i debattartikeln,  men vi ser majoritetens brister från ett annat håll. Vänsterpartiet står för en utvidgad och förbättrad välfärd utan vinstintressen. Medan M och KD vill privatisera det mesta. Vi vill ha mer demokrati medan M och KD vill ha mer marknad.

Finns det tillräckligt med lärare och förskolepersonal? Är det acceptabelt med varsel av personal inom förskolan? Är det ok med nedskärningar så att personalen inom omsorgen sliter ut sig och att omsorgskvaliteten blir lidande? Är det bra hushållning att satsa 2,5 miljon av våra skattepengar per år för att ge det privata kapitalet tillgång till hemtjänsten? Vi tycker inte det!

I vårt budgetförslag för 2011 fördelade vi ytterligare pengar på bland annat en ökning av personaltätheten inom skola/förskola, ökad personaltäthet inom särskilt boende och gruppboenden, och utökad nattbemanning för särskilt boende. Det extra tillskott på 27 miljoner som vi föreslog skulle, bortsett från kvalitetsaspekterna, ha medfört ett behov av att anställa knappt 60 personer inom skola och omsorg. Det skulle varit bra för de undersköterskor som sparkats från vårdsektorn och de barnskötare som varslats i Strängnäs.

Det finns förstås besparingsmöjligheter. Vi föreslår bland annat sänkta politiska arvoden och nedlagd Mariefredsnämnd. Det finns t.ex. också sannolikt möjligheter att bättre ta tillvara kompetensen i kommunhuset och minska volymen inköpt konsulthjälp.

Vi vill inte höja skatten, men för att så snart som möjligt ha en kommunal servicenivå inom skola och omsorg som motsvarar vad vi och många medborgare uppenbarligen kräver, så ser vi i dagsläget inget hållbart alternativ. Den skattehöjning vi föreslagit sedan 2009 (nu 56 öre) medför en merkostnad för en ensamstående mamma, med två barn och 25 000 kr/mån i lön, på 140 kr/månad. För det får familjens barn tillbaka ca 620 kr/månad i form av satsning på deras skola. Mormor med boende inom den kommunala omsorgen får för sina 45 kr/månad tillbaka en ökad tillgänglighet på personal och ökad livskvalitet för ca 400 kr/månad .

Vi är förvånade att Socialdemokraterna tillsammans med sina borgerliga majoritetskollegor lägger en budget som även 2011 inte ger socialnämnden täckning för de kostnader som uppstår när nämnden ska försöka ha kvar samma kvalitet som under 2010. Personalen lämnas att hantera effekten av majoritetens nedprioritering av omsorgen.

David Aronsson

Ebbe Ollman