Halverad tilldelning, dubblerat behov

Debatten har rasat i tidningen de senaste dagarna kring den individuellt sökbara delen av kostnadsersättningen till skolorna för barn med särskilda behov.

I och med ett beslut vid antagande av Barn och Utbildningsnämndens budget för 2010 så flyttades 5 miljoner av totalt 13 miljoner till Salsa-delen av kostnadsersättningen. Salsa är en fördelningsmetod där socioekonomiska faktorer som föräldrars utbildning, skilsmässa, invandrade föräldrar etc kommer med.

Vänsterpartiets motion om likvärdighetsgarantin (dvs den individuella delen) och Salsa från i höstas har nu i juni beretts inför beslut i fullmäktige efter sommaren. Förslaget är avslag.

Motionen innebär att både Salsa och likvärdighetsgarantin fördubblas utifrån 2009 år nivå. Det innebär ca 3 ggr så mycket på likvärdighetsgarantin som 2010 års nivå.

Det behövs uppenbarligen.

Ansökningarna är dubbelt så många nu som 2009, men pengarna är i princip halverade. Det är inte hållbart. Budgeten ska vara en plan för hur kostnaderna ska fördelas under året, det ska inte vara en fristående produkt utan relevans till verkligheten. Om förväntningen är att centrala medel ska finnas och systemet i praktiken är riggat på det sättet så ska det återspeglas i budgeten.

Syftet med motionen var annars att förändra den snedfördelning av resurser som idag sker pga den socialt segregerade elevfördelningen mellan kommunens skolor (kommunala och privata) och att ge elever med särskilda behov bättre stöd på privatskolorna.